Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ola Tedin: Skönt på sjön. Med sjöräddningen.

Sjöräddningsinsats utanför Ystad 2017.Bild: Ola Tedin
Detta är en opinionstext från ledarredaktionen. HDs hållning är oberoende liberal.
Inför den påtvingade hemestern har många svenskar gjort slag i saken och tagit sig ut på havet för första gången i en nyinköpt motor- eller segelbåt.
Enligt branschorganisationen Sweboat är intresset för båtliv större än på mycket länge. Inte sedan plastbåtsboomen på 1970-talet har båtmarknaden varit så het som nu och nyblivna båtägare är fler än på många år.
Dagens Industri rapporterar att en del båtförsäljare sålt fler fritidsbåtar i juni än vad de gjorde under hela 2019. I Sweboats statistik finns det drygt 800 000 fritidsbåtar i landet och på blocket.se nästan tiofaldigades sökningarna på ordet "båt" under maj månad jämfört med samma månad året innan. Två tredjedelar av de utannonserade båtarna på blocket.se såldes inom en vecka, dubbelt så snabbt som 2019.
Utvecklingen gläder givetvis alla oss som gillar att vara på sjön. Oavsett om du vill kappsegla, trolla efter fisk med motorbåten eller segla jolle är vistelse på havet lika givande som lättillgängligt – Sverige har 2 400 kilometer kust. Att det numera går att se tumlare, sälar och även en och annan delfin eller tonfisk i skånska farvatten kompenserar mer än väl vårarnas slit med skrapning, målning och polering.
Men som den varje år återkommande sommarplågan vattenskotern vittnar om, är båtlivet inte helt problemfritt. Till skillnad mot på landbacken finns vare sig åldersgränser eller kompetenskrav. En fjortonåring kan helt lagligt köra en båt med motorer på hundratals hästkrafter.
Håller du dig till en segelbåt under tolv meters längd och fyra meters bredd är det fritt fram att hissa segel och ge dig av utan några som helst förkunskaper.
Fram till 2010 var det dessutom lite si och så med nykterhetskravet, först det året sänktes gränsen till 0,2 promille för sjöfylleri. Liksom med coronasmittan sätter lagstiftarna sin tillit till sunt förnuft och självreglering istället för tvingande regler. Liksom med viruset finns det en del som inte alltid tänker efter före. Grundstötning, soppatorsk och haverier ökar givetvis när allt fler ger sig ut på havet.
Som ovan båtägare tar det ett tag att lära sig att planering, förberedelser och kunskaper förebygger många olyckor.
Som väl är finns sjöräddningen. Och även om du inte kan segla eller meka med utombordaren kan du med några knapptryck på sjoraddning.se bli medlem och sedan vid behov få gratis hjälp ute till havs. Det inträffade över 10 000 gånger förra året.
2 300 frivilliga bemannar Svenska sjöräddningssällskapets 230 räddningsfartyg som finns utplacerade på ett 70-tal platser längs kusten. I ur och skur åker de ut på skarpa larm vid olyckor, men också för att bistå medlemmar som ringt och bett om hjälp ur mer ofarliga situationer. I Öresund är en vanlig insats på sommaren att bogsera segelbåtar med maskinhaveri in till hamn. Tack vare de frivilliga sjöräddarna slipper ovana ägare riskera att ställa till det när de ska segla in i en trång hamn.
Att Sjöräddningssällskapet aktivt och helt gratis bidrar till att rädda inte bara liv och lem utan även avsevärda materiella värden ska alla nya som gamla båtägare vara glada för. Sjöräddningen välkomnar alla kvinnor och män med intresse för hav och båtliv. Av egen erfarenhet vet jag att frivilligarbetet ute till sjöss är lika tillfredsställande som lärorikt.
Att de som sitter i sjön blir glada när du undsätter dem kommer också som en extra bonus.
Gå till toppen