Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Thomas Frostberg: Oatlys största problem heter inte Blackstone

Den skånska havremjölkstillverkaren Oatly har tagit in nästan två miljarder i riskkapital från bland andra amerikanska Blackstone. Den nya ägarens bristande affärsetik har väckt protester, men det är inte troligt att det leder till minskad försäljning av drycken. I så fall borde hållbarhetsmedvetna konsumenter ha satt havrelatten i halsen redan när Oatly tog in kinesiska staten som delägare.

Dokumentärfilmaren Fredrik Gertten har granskat Blackstone i filmen Push och beskriver i artikeln ”Oatly säljer sin själ” ingående problemen med att den skånska havremjölkstillverkaren i veckan har tagit in den amerikanska investeraren som tung ägare.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen