Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ola Tedin: När användaren själv är produkten.

Detta är en opinionstext från ledarredaktionen. HDs hållning är oberoende liberal.
Polisen och åklagare har svårt att hänga med i svängarna på sociala medier, rapporterar Ekot. De har enligt egen utsago ingen bra dialog med företag som Tiktok, Snapchat och en del spelappar där det kan ta utredare månader att få ut uppgifter.
Inte bara polisen är intresserad av vad användarna har för sig i sociala medier. Företagen själva håller stenkoll, användarnas beteende är en hett eftertraktad handelsvara för inte minst reklamköpare. I veckan som gick slog EU-domstolen i Luxemburg fast att dataöverföringen mellan EU och USA, där många av företagen är baserade, strider mot EU:s regler för hur personuppgifter ska hanteras, vilket i sin tur hotar användarnas personliga integritet.
Brott begås som bekant även på eller med hjälp av internet och rättsväsendet måste kunna hänga med. Därmed inte sagt att polisen alltid ska ha tillgång till all data om alla personer – den personliga integriteten måste få väga tungt.
Sak samma gäller – eller borde gälla – för vad sociala medier gör med informationen de sitter på. Till exempel kan användardata från Facebook ha missbrukats för att påverka presidentvalet i USA 2016.
Det är väl värt att tänka på. För i sociala medier är det ofta användaren själv som är produkten.
Gå till toppen