Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Lokal debatt: Insändare: Fick betala för skyddshandske på Lidl - trots uppmaning att använda den

En kund på Lidl i Höganäs fick betala för en skyddshandske, som den tagit frukt med. Lidl svarar direkt och ber om ursäkt.

En dag när jag handlade på Lidl tog jag en plockhandske som man uppmanas att använda. Jag tog bland annat grapefrukt som jag lät jag ligga kvar i plockhandsken.
När jag kollade kvittot så jag att de hade tagit betalt 0,38 kr för en frukt och grönt-påse. En påse som jag inte hade tagit, däremot behållit plockhandsken istället för att slänga den.
Eftersom personalen i kassan inte kunde återbetala detta, erbjöds jag att tala med chefen. Talade om hur det förhöll sig och visade kvittot. Han sa att affären betalade för plockhandskarna och att det skulle även kunden göra.
För övrigt upplyste han mig om att han inte kunde öppna någon kassa. Mycket märkligt. Ingår inte det i hans befogenheter?
Om man uppmanas att använda plockhandske för att förhindra smittspridning och att den ska betalas av kunden, ska man upplysa kunden om detta samt vad den kostar.
De 0,38 kronorna bryr jag mig inte om, men jag känner mig lurad.
Så här står det på skylten ovanför plockhandskarna: ”Använd våra engångshandskar när du tar frukt och grönt eller bröd. Tack för att du visar hänsyn. Kasta handsken i papperskorgen efter användningen. Med vänlig hälsning. Butikschef med personal”.
Dagen efter gick jag dit igen. Skylten och hållaren för plockhandskarna stod kvar, men inga handskar. Kollade måndagen och tisdagen veckan därpå när jag handlade. Fortfarande tomt på stället.
Killen som sade sig vara chef satt i kassan. Han hälsade inte och yttrade för övrigt inte ett ord utan nonchalerade mig totalt. Han frågade inte om jag ville ha kvittot så det tog jag själv.
Arbetar man med människor vill det till att man har social kompetens. Så här dåligt kundbemötande är en katastrof för affären.
Alla andra mataffärer i Höganäs erbjuder både skyddshandskar och handsprit. Att Lidl inte kan erbjuda sina kunder detta nu när smittspridningen är så stor, visar inte på någon större omtanke om kunder och personal.

En som varit trogen kund

Svar direkt:
Tack för att du delar med dig av din upplevelse när du handlade hos oss.
Vi tar vårt ansvar för att minska smittspridningen på största allvar. Vi har vidtagit en rad åtgärder i våra butiker som du säkert noterat. Det handlar om såväl våra medarbetares som våra kunders hälsa.
Självklart ska du inte betala för den plockhandske som du uppmanas använda när du väljer frukt och grönt. Vi har gjort ett misstag vilket vi ber om ursäkt för. Som vi förstår har du redan kontakt med vår kundtjänst, de kommer kontakta dig igen för att reda ut frågan.
Med vänlig hälsning,

Lidls Presstjänst

Gå till toppen