Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Kycklingtrend i kristid gynnar Skånebaserad storproducent

Guldfågeln, tvåa på den svenska kycklingmarknaden och en del av den familjeägda skånska Blentagruppen, har haft en urstark vår och sommar.
– Trenderna att svensken äter mer kyckling och då helst svensk kyckling har förstärkts i krisen. Det gynnar oss, säger vd och Malmöbon Peter Andersson.

I skånska Blentagruppen ingår förutom Guldfågeln bland annat Ingelsta kalkon. Malmöbon Peter Andersson är vd för hela koncernen.Bild: Jenny Leyman
Livsmedelsförsäljningen har klarat sig bra under coronakrisen. Det som förlorats på minskad försäljning på restauranger, i spåren av pandemin, har mer än väl vägts upp av en ökad försäljning i dagligvaruhandeln.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen