Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Olika beslut när stöd till gymnasieelever skulle ges

På Klippans gymnasieskolor och i Perstorp kunde elever som behövde stöd både få fysiska möten och digital pepp under vårterminen. Men i Örkelljunga fick bara avgångseleverna chans att komma till skolan för att få extra stöd. Det kan ha påverkat betygen.

I våras godkände skolverket undantag för distansundervisningen för gymnasieskolor.Bild: Janerik Henriksson/TT
Några veckor in i distansundervisningen i våras insåg Skolverket att det behövdes undantag för gymnasieskolan – dels för att kunna genomföra praktiska moment på yrkesprogrammen, dels för att stötta elever med särskilda behov.
Enligt Skolverkets presstjänst var det i stort sett upp till varje skola vilka undantag de kunde göra. Det primära var att hindra smittspridning genom att minska resandet till och från skolorna.
– Hade man en elev som inte grejade distansundervisningen skulle man i princip kunna låta dem komma till skolans lokaler varje dag. Det var något som man lokalt fick tillämpa och besluta om, säger Per Andersson från Skolverket.
Rekommendationen var att huvudmannen tog ett övergripande beslut.
Klippans gymnasieskola har omkring 900 elever, fördelade på tre olika skolenheter. Yrkesprogrammen har haft viss fysisk undervisning för att göra praktiska moment, men enligt gymnasiechef Lars Boije har även elever som behövt stödundervisning fått komma in till skolan och arbeta efter särskilda överenskommelser.
På största skolenheterna Åbyskolan och Tegelbruksskolan har vardera omkring 10-12 elever haft både digital och fysisk kontakt med pedagoger och elevhälsa.
– Vi har även haft uppsökande verksamhet för de elever som vi haft svårt att få ”igång” eller svårt att få kontakt med, säger han.
Sammantaget tror han inte att det är färre elever än vanligt som tagit en fullständig gymnasieexamen i år från Klippans gymnasieskola.
Enligt Lars Boije har också IM-programmen behövt arrangera fysisk undervisning i högre grad.
– Där har vi haft en hel del elever som varit inne på skolan och fått stöd. Det har fungerat relativt bra men varit svårt att nå vissa via distansundervisning, säger han
På Perstorps gymnasium, med ett 60-tal elever totalt, svarar rektor Åsa Persson att enstaka elever i varje klass har varit på skolan för enskild stödundervisning 2-3 timmar per vecka.
– Min uppfattning är att eleverna fått de betyg de skulle fått om vi hade haft vanlig skolgång, säger hon.
Charlotta Eroldsson, rektor på Örkelljunga utbildningscentrum, stoppades från att låta elever från alla årskurser komma in till skolan för stödundervisning under våren. Endast avgångselever fick komma in till skolan för fysisk undervisning.Bild: Niklas Gustavsson
Örkelljunga utbildningscentrums rektor Charlotta Eroldsson såg ett ökat behov av stöd hos gymnasieeleverna under vårens distansundervisning. Ungefär hälften av skolans 70 elever i alla årskurser bedömdes behöva det.
Till en början fick elever komma till skolan vissa tider och i små grupper för stödundervisning. Men det fick ett abrupt slut – huvudmannens beslut hade bara gällt möjlighet till fysisk undervisning för avgångselever, inte vare sig övriga elever eller IM-programmet. De skulle ha distansundervisning helt och hållet.
Jon Strömberg är ordförande i utbildningsnämnden i Örkelljunga och anser att skolledningen inledningsvis missförstod det beslut som han fattade i april och informerade nämnden om. När det uppdagades att många fler än sistaårseleverna kommit till undervisning fick skolan rätta in sig i ledet.
Vad grundade sig beslutet på?
– När man inte visste mer än vad man gjorde vid denna tidpunkt var det en självklarhet för mig som beslutsfattare att ta den säkra vägen före den osäkra.
Rektor Charlotta Eroldsson utesluter inte att det har påverkat betygen.
– Det är svårt att göra en uppskattning om påverkan för eleverna. Vi har dock procentuellt färre elever som går ut med examensbevis än tidigare år, säger hon.
Gå till toppen