Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Festivalstart i en vacker nordisk ton

Alexander Agrell har hört Linnea Jonsson Quartet på Ystads jazzfestival.

Linnea Jonsson skriver fina låtar och odlar ett fylligt och varmt sound.Bild: Anna Rylander/Ystads jazzfestival

Linnea Jonsson Quartet

KONSERT · JAZZ. Hos Morten café, Ystads jazzfestival, 30/7.

Ystads jazzfestival gick igång på torsdagen.
Många andra stora evenemang har ju fått ställas in i sommar. Men i Ystad har man hittat sätt att ändå snirkla sig igenom en bantad festivalupplaga.
En fin Ystadstradition är att lyfta fram den unga musikergenerationen och bjuda in gott om kvinnliga musiker. Den politiken satte spår direkt på torsdagseftermiddagen.
På trivsamma Mortens café, utomhus mellan rosor och korsvirke, gav trumpetaren Linnea Jonssons Stockholmsbaserade kvartett en fin konsert. Bandet är bara drygt ett år gammalt men har hunnit släppa trelåtars-ep:n ”Emporia” och är väl ihoplödd, i sound, attityd och musikalisk inriktning.
”Nordisk ton” är väl nästan en klyscha numera. Men om den stör, så blunda och lyssna in Linnea Jonssons ton och grupp här i hennes egna melodier och berätta sedan vilka amerikanska artister, till exempel, som detta skulle kunna vara. Jag misstänker att svaret låter vänta på sig.
Musiken från Jonsson, den estniska pianisten Britta Virves, basisten Johan Tengholm och Kristian Remnelius på trummor är liksom avrundad och mjukt välbalanserad och har ofta en tydlig vis-klang, i bland annat sextaktsvalsen ”Kaskelot” och den vackra psalmlika balladen ”Floating timeline”.
Den nordiska förankringen hindrar förstås inte stil-inbrytningar från annat håll, som i rörliga ”Emporia” med drag av Chick Coreas spansk-mexikanska resor. Låtarna hålls korta och fokuserade, utan överdrivet tonspäckade utsvävningar.
Huvudpersonen kan nog få speciellt Jan Allan att le förnöjt. Hon har ett fylligt och varmt sound i röret och går in för melodiskt spel och långa bärande toner. Den behärskade trumpetstilen etablerar en trevlig och fruktbar yin/yang-effekt med Britta Virves rappare och roligt idérika löpningar, där pianisten ändå elegant lyckas länka ihop sina många idéer till sammanhängande solon.
Ystadsarrangörerna satsar i år extra mycket på svenska artister, av coronanaturliga skäl. Nästan alla musiker på scenerna är blågula.
Konserterna på Ystads Teater och Ystad Saltsjöbad, bland annat de med Fredrik Lindborg, Nils Landgren/Johan Norberg/Ida Sand och Charlie Parker-hyllningen, livestreamas via ystadjazz.se och musikisydchannel.se.
En välbalanserad grupp — Linnea Jonsson, pianisten Britta Virves, basisten Johan Tengholm och trumslagaren Kristian Remnelius.Bild: Anna Rylander/Ystads jazzfestival
Gå till toppen