Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ärtbaserad mjölk från Malmö utmanar jättarna

Ännu ett skånskt bolag utmanar livsmedelsjättarna med ett växtbaserat och hållbarare alternativ. Inom bara några år vill Malmöföretaget Sproud nå ut på nya kontinenter med sin ärtproteinbaserade mjölkdryck.
– Företag som vi, eller Oatly, kan ge den här lite bakåtlutade industrin en match, säger vd Maria Tegman.

Maria Tegman, vd för Sproud International, har högt satta mål att leva upp till. Inom några år ska företaget omsätta en halv miljard och drycken säljas på fyra kontinenter.Bild: Lars Brundin
Vad är ”Sproud”? En ärtproteinbaserad mjölkliknande dryck som ska ta upp kampen med både komjölk och Oatly på butikshyllorna, är ett svar. Ett nytt Malmöföretag med rötter från 1930-talet och offensiva expansionsplaner, är ett annat. En ordlek de engelska orden sprout (ungefär gro eller växa) och proud (stolt), är ett tredje.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen