Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Cykelsatsningar krävs för att rekommendationerna under corona ska kunna följas.”

Storbritannien har sedan länge uppmanat fler att ta cykeln när de restriktioner som gällt under pandemin lättas. Den brittiska regeringen har backat upp rekommendationerna med rejäla och konkreta satsningar. Det skriver Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet.

Cyklist på Filippinerna där många städer under coronapandemin anlagt nya cykelbanor för att förhindra smittspridning.Bild: Aaron Favila
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
När tusentals svenskar nu återvänder till jobbet efter sommarsemestern har Folkhälsomyndigheten uppmanat till fortsatt hemarbete även under hösten. Men distansarbete under långa perioder kan ha negativa konsekvenser.
Ökat stillasittande och social isolering kan allvarligt påverka människors fysiska och psykiska välbefinnande.
Politiker på alla nivåer behöver nu göra extra satsningar så att det blir lättare att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer utan att människors hälsa äventyras. Trängsel i bussar, spårvagnar, pendeltåg och tunnelbanetåg innebär en uppenbar risk för smittspridning – inte minst när samhället börjar återgå till en tillvaro där människor rör sig mer.
Så länge coronaviruset fortfarande sprids är det nödvändigt att vårdpersonal och andra som måste kunna ta sig till och från jobbet kan göra det på ett säkert sätt och utan att behöva trängas i kollektivtrafiken.
Att ta bilen är ett alternativ för vissa – men inte för alla. Om alla ändå skulle ta bilen till sina arbeten uppstår köer och parkeringskaos. Det slår hårt mot de samhällsviktiga transporter som måste ta sig fram: ambulans, brandkår, polis. Liksom mot vårdpersonal som tar bilen till jobbet.
Storbritannien har sedan länge uppmanat fler att ta cykeln när de restriktioner som gällt under pandemin lättas. Den brittiska regeringen har backat upp rekommendationerna med rejäla och konkreta satsningar och nya pengar; nära 25 miljarder svenska kronor har skjutits till.
På bara ett par månader har Storbritannien skapat massor av pop-up-cykelbanor, breddat trottoarer, gjort korsningar säkrare och infört cykelfartsgator, en gata med blandad cykel- och motortrafik där cyklarnas fart avgör hur fort bilarna får köra. Åtgärderna har gett resultat. Ett exempel är Leicester där antalet cyklister fördubblats på viktiga knutpunkter i staden jämfört med samma period i fjol.
Sverige bör göra något liknande. Och cykelsatsningar krävs för att rekommendationerna under corona ska kunna följas.
Här är tre enkla åtgärder som ökar människors möjlighet att cykla på ett säkert sätt och minskar smittrisken:
1. Regeringen, Trafikverket och kommunerna kan möjliggöra pop-up-cykelbanor, de tillfälliga stråken kan utgöras av omvandlade bilkörfält och cykelfartsgator. Det ökar framkomligheten och minskar smittspridningen på kort sikt. Därutöver behövs ökade resurser till infrastruktur, drift och underhåll av cykelvägar.
2. Arbetsgivare kan erbjuda anställda förmånscyklar. Den anställda får tillgång till en cykel som kan användas både privat och för att pendla till jobbet. Upplägget brukar vara att de anställda leasar cykeln via arbetsgivaren under 36 månader för en månadsavgift och därefter kan köpa loss cykeln. Ett antal av landets kommuner, till exempel Jönköping, erbjuder redan förmånscyklar till sina anställda och utvärderingar visar att det är ett framgångsrecept. Många av dem som nappat på erbjudandet vittnar om att de annars inte hade skaffat en cykel, och en stor mängd av de nya cykelresorna till och från jobbet har ersatt bilresor.
3. Regeringen kan slopa cykelskatten. Om arbetsgivare idag hjälper anställda att skaffa en bra cykel som passar för pendling, eller vill bidra till att rusta upp eller anpassa de anställdas cyklar – då måste de anställda betala förmånsskatt och arbetsgivaren betala sociala avgifter. Denna straffskatt måste tas bort.
Efter att regering och Trafikverket under årtionden satsat miljarder på bilismen underprioriterar de fortfarande cyklingen. Det är förödande med tanke på såväl miljön som folkhälsan.
Sverige behöver ställa om till ett samhälle som klarar klimatutmaningen, rustar folkhälsan och tar landet igenom kriser som den nuvarande.
Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet.
Gå till toppen