Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Corona sätter press på visuella effekter

Fejkade franska hamnar och höstscener som ska förvandlas till sommar. På grund av coronapandemin har de svenska bolag som arbetar med visuella effekter till film och tv fått extra mycket att göra.
– Vi kommer att få jobba dygnet runt in i kaklet fram till jul, säger Henric Larsson, vd på Chimney.

Chimney gjorde de visuella effekterna till den svenska långfilmen "Monky" 2017. Pressbild.Bild: Chimney
Sverige har länge legat i framkant när det kommer till visuella effekter och digitala animationer, med flera studior som arbetar mot både svenska och internationella filmbolag och strömningstjänster. Branschen har vuxit under flera år, men har just nu ovanligt mycket att göra, berättar Henric Larsson, vd på Chimney som i Sverige gör visuella effekter åt bland andra film- och tv-bolagen SF och FLX.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen