Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Nya och gamla ättikstrender ökar försäljning

Mer picklade grönsaker och miljövänlig städning har lett till att försäljningen av ättika skjutit i höjden.
– Jag tror båda dessa intressen kommer fortsätta växa, säger Catharina Johansson, marknadschef på Kavli.

Bild: Claudio Bresciani / TT
Ättika som man köper i livsmedelsbutiker är en blandning av ättikssyra och vatten, andelen ättiksyra avgör om det kallas ättika eller ättikssprit. Eftersom ättikssyra förhindrar tillväxten av sjukdomsframkallande bakterier används den som konserveringsmedel vid inläggning av diverse livsmedel. Till det har ättika använts i hundratals år i Sverige.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen