Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Möjligheterna till utbildning måste vara likvärdiga. Detta gäller i synnerhet för flickor.”

Den annalkande globala ekonomiska nedgången och en ökande fattigdom i spåren av pandemin riskerar att permanent utestänga närmare tio miljoner barn från skolan vid årets slut. Det skriver samtliga nordiska ministrar för internationellt utvecklingssamarbete.

En flicka i Indien tittar ut från sitt hem under ”lockdown”. I april var skolorna stängda för 1,6 miljarder barn och ungdomar, omkring 90 procent av världens alla skolelever, på grund av åtgärder för att bekämpa covid-19, skriver artikelförfattarna.Bild: Mahesh Kumar A
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Höstterminen har dragit gång. Vid varje nytt läsår vänds blickarna framåt – ofta med en blandning av spänning och förväntan. Men nu är mycket annorlunda. Många elever har inte bara haft sommarlov utan varit borta från skolan betydligt längre.
Coronapandemin har inneburit att skolor plötsligt stängts ned. I Norden har eleverna varit lyckligt lottade, även om de kanske inte håller med om det när det återigen är dags att gå upp på morgonen och göra sig redo för skolan.
I april var skolorna stängda för 1,6 miljarder barn och ungdomar, omkring 90 procent av världens alla skolelever, på grund av åtgärder för att bekämpa covid-19. Det är utöver de 250 miljoner barn som inte gick i skolan före pandemin.
Den annalkande globala ekonomiska nedgången och en ökande fattigdom i spåren av pandemin riskerar att permanent utestänga närmare tio miljoner barn från skolan vid årets slut, och miljontals fler halkar efter i sitt lärande.
Stängda skolor betyder även stängda skolmatsalar och att närmare 350 miljoner barn blir utan dagens enda mål lagad mat.
Utbildningsavbrott får allvarliga följder på lång sikt, i synnerhet för barn i de mest utsatta grupperna, som flickor, flyktingar, migranter och barn med funktionsnedsättningar. För dem är utbildning ofta livsavgörande. Den globala fonden för utbildning i krissituationer, Education Cannot Wait, som stöds av alla nordiska länder, ger barn i krissituationer tillgång till utbildning. Därtill är Unesco, Unicef, Världsbanken och det globala partnerskapet för utbildning väsentliga för detta ändamål.
Vi måste säkerställa att utbildningsmöjligheter är likvärdiga och inkluderande för alla barn. Det gäller i synnerhet för flickor, eftersom det är dubbelt så sannolikt att de inte går i skolan under pågående konflikter och efter konflikter, och de ställs i allmänhet även inför större hinder för att få utbildning än med pojkar.
Stängda skolor gör flickor mer utsatta för våld i hemmet, tidiga äktenskap, tvångsäktenskap och tonårsgraviditeter. Därför är det särskilt viktigt att se till att flickorna återvänder till skolorna när de öppnar igen.
Grundläggande samhällstjänster som rinnande vatten och sanitet är viktiga för att säkerställa en trygg återgång till skolan. Vi måste också tänka om när det gäller undervisningsmetoder, inbegripet onlineutbildning.
Idag saknar närmare hälften av världens befolkning tillgång till internet. Vi behöver digitala lösningar och bättre uppkopplingar för att nå alla barn.
De människor som saknar internetuppkoppling finns framför allt i de minst utvecklade länderna, i synnerhet i Afrika söder om Sahara och södra Asien. Vi välkomnar Unicefs initiativ att 500 miljoner barn ska omfattas av digitalt lärande före slutet av nästa år och 3,5 miljarder barn före 2030, samt att alla skolor i världen ska vara uppkopplade till internet. Det här kommer att innebära en stor utmaning för oss alla, där ingen ska lämnas utanför.
I dessa tuffa tider är det viktigt att trygga utbildningsbudgetar genom covid-19-krisen och om möjligt öka de offentliga utgifterna för utbildning för att se till att alla barn har tillgång till avgiftsfri utbildning av god kvalitet före 2030 i enlighet med de globala målen för hållbar utveckling.
Vi i de nordiska länderna är fortsatt fast beslutna att finansiera utbildning genom vårt utvecklingssamarbete.
I dagens värld är utbildning en väsentlig grundsten i livet oavsett bakgrund. Investeringar i utbildning är investeringar i jämlika, fredliga och ekonomiskt konkurrenskraftiga samhällen. Vi, de nordiska ministrarna, tror på utbildning för alla, alltid och överallt.
Det är dags att alla får gå i skolan.
Peter Eriksson, Sveriges minister för internationellt utvecklingssamarbete
Rasmus Prehn, Danmarks minister för utvecklingssamarbete
Ville Skinnari, Finlands utvecklings- och utrikeshandelsminister
Dag-Inge Ulstein, Norges utvecklingsminister
Gudlaugur Thór Thórdarson, Islands utrikesminister och minister för internationellt utvecklingssamarbete
Inlägget publiceras också i dagstidningar i övriga Norden.
Gå till toppen