Låt oss inte hymla. Vi går in som ägare av Ängelholm-Helsingborg Airport för att rädda jobb i Nordvästskåne och för att inte näringslivet i området ska få ytterligare en knäck. Men självklart ska vi också göra vad vi kan för att utveckla flyget så att det klimat- och miljömässigt blir mer hållbart.
Flygplatsen är viktig för det skånska och inte minst nordvästskånska näringslivet. Många företag är beroende av att ha tillgång till flygplatsen. Det handlar om möjligheten att pendla till och från Stockholm, men också om andra typer av resor som människor behöver genomföra. Dessutom har flygplatsen visat sig vara en betydande pusselbit när stora företag tittar på var de ska etablera sig eller bygga ut sina verksamheter. Många företag har också tack vare flygplatsen placerat större kontor och andra arbetsplatser inom det område som går under beteckningen Familjen Helsingborg där Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga ingår
Annons
Annons
En analys som konsultföretaget WSP gjorde 2015 visar att kommunerna inom Familjen Helsingborg skulle bli av med över 6 000 arbetstillfällen i 2 400 företag om flygplatsen i Ängelholm skulle läggas ner. Vi kan bara anta att dessa siffror är betydligt högre i dag, fem år senare.
Enligt samma analys skulle en nerläggning av flygplatsen innebära ett minskat skatteunderlag på sammanlagt två miljarder kronor för de elva kommuner som ingår i Familjen Helsingborg. Det skulle i sin tur innebära ett tapp på runt 600 miljoner kronor i skatteintäkter. Det är en summa som gärna får jämföras med den lilla kostnad på några tiotals miljoner som uppstår om flygplatsen går back, alltså de pengar som kan behövas för att täcka driftskostnaderna.
För oss som centerpartister är det givet att man ska kunna bo, arbeta och driva företag i hela Skåne. Därför behövs Ängelholm-Helsingborg Airport.
Så till miljön. Att lägga ner flygplatsen är inte något som förändrar de rådande miljöproblemen. Det skulle med stor sannolikhet bara innebära att en del av dagens flygresor istället utgår från Halmstad, Sturup eller Kastrup.
Även i framtiden kommer flyget att vara svårt att ersätta när det gäller längre resor. Sverige är ett avlångt och glesbefolkat land, också därför är flyget viktigt.
Däremot blir det avgörandet för framtiden att flyget utvecklas. Inte minst genom elektrifiering och hållbara biodrivmedel för en smart klimatomställning.
Annons
Kommunerna kan som ägare i Ängelholm-Helsingborg Airport genom tydliga ägardirektiv ställa krav på att flygplatsen ska ta en klar ledarroll i den gröna omställningen av flyget, något som vi krävt i förhandlingarna inför övertagandet av flygplatsen. Allt för att göra skillnad till gagn för miljön istället för att lägga ner med de konsekvenser som det innebär.
Annons
Det går att välja både flyget och miljön.
Flyget är fortfarande en nödvändighet för människor och företag i det avlånga landet Sverige.
Johan Vesterlund (C), gruppledare för Centerpartiet i Helsingborg
Liss Böcker (C), gruppledare för Centerpartiet i Ängelholm
Ulf Molin (C), gruppledare för Centerpartiet i Höganäs
Ib Nilsson (C), gruppledare för Centerpartiet i Båstad
Christer Johansson (C), gruppledare för Centerpartiet i Klippan
Nils Nilsson (C), gruppledare för Centerpartiet i Bjuv
Bengt Marntell (C), gruppledare för Centerpartiet i Perstorp