Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Nu ska Mjöhultskorset bli en trevägskorsning

Trafikverket vill göra en av Kullabygdens mest olycksdrabbade korsningar säkrare. Nu dras processen igång med att göra det omöjligt att köra ut på väg 112 norrifrån i Mjöhultskorset.

Flera dödsolyckor har inträffat i Mjöhultskorset där Mjöhultsvägen möter väg 112 utanför Jonstorp. Nu inleder Trafikverket processen med att göra om korsningen till en trevägskorsning.Bild: Sven-Erik Svensson
Trafiksäkerheten i korsningen väg 112 och Mjöhultsvägen har i åratal varit ett diskussionsämne mellan Höganäs kommun och Trafikverket. Flera dödsolyckor har inträffat här liksom flera olyckor där folk blivit allvarligt skadade.
Senaste dödsolyckan inträffade hösten 2018 när en mc-förare dog efter att ha krockat med en bil.
Redan för 16 år sen hade dåvarande Vägverket planer på att göra om korsningen till en trevägskorsning. Men planerna övergavs till förmån för att sätta upp fartkameror.
2015 kikade Trafikverket återigen på situationen i korsningen och gjorde en åtgärdsvalsstudie.. Men det enda som hände då var att man målade i räfflor både söder och norr om korsningen med väg 112.
Ifjor sänktes hastigheten från 90 till 70 kilometer i timmen förbi Mjöhultskorset.Bild: Maria Berkmo
I fjor var det dags för nästa åtgärd. Från den 1 oktober 2019 har farten på väg 112 sänkts till 70 kilometer i timmen.
Nu har Trafikverket återigen dammat av planerna att göra om Mjöhultskorset till en trevägskorsningen. Första steget mot det blir att göra om Mjöhultsvägens förlängning norr om väg 112 till en enskild väg. Det handlar om sträckan från 112:an upp till Svartelandsvägen.
Det går nämligen inte att lägga ner en väg som har status som allmän enligt lagboken.
Grafik: Ola Olofsson
Trafikverket har i dagarna gått ut och vill ha in synpunkter på planerna hos bland annat kommunen. Men även de som bor i närområdet ska få tycka till. För när vägen blir enskild blir den fastighetsägarnas ansvar.
Senast den 18 september vill Trafikverket ha in åsikter. Men Höganäs kommun har redan flaggat för att man vill ha till den 20 oktober på sig med sitt yttrande.
Räddningschef Lars Scotte välkomnar att saker ska hända i Mjöhultskorset.
– Vi vill ju bli av med olyckorna. Det har varit många diskussioner om vad man ska göra. Det har talats om rondell och om att göra Mjöhultsvägen till ett S så att vägen inte blir rak fram till korsningen, säger han.
Räddningschef Lars Scotte välkomar att trafiksäkerheten blir större i korsningen Mjöhultsvägen – väg 112.Bild: Tom Wall
Trots att sikten är god – både för de som kommer på väg 112 och på Mjöhultsvägen – inträffar olyckor.
– Ett tag var det rent hemskt. Fast det har lugnat ner sig. Men trafikanterna är för bedrövliga. Jag kör ju själv där och ser att man inte stoppar utan kör rätt över väg 112, säger Lars Scotte.
Varken under 2019 eller hittills i år har det dock inträffat någon olycka i korset.
Kommunalråd Ulf Molin (C) som själv bor i Jonstorp är inte alls nöjd med Trafikverkets idé.
– Detta är inte alls bra. Man flyttar problemet till Norra Kustvägen istället. Där har varit stora bekymmer i sommar och är en riktig flaskhals, säger han.
Han menar att kommunen ska motsätta sig förslaget.
– Det löser ingenting. Jag är mycket tveksam. I så fall måste man lösa korsningen med Norra Kustvägen. Det är bättre att göra en rondell, säger Ulf Molin.
Enligt Trafikverkets senaste mätning som gjordes 2016 passerar 1 260 fordon per dygn i korsningen. Pendlingen mellan Jonstorp och Helsingborg har ökat. På knappt 20 år handlar det om en 58-procentig ökning.
Trafikverket har också kikat på alternativa vägar för oskyddade trafikanter. Mopedister och cyklister föreslås att köra via Svartelandsvägen och sen korsa väg 112 där Gunnestorpsvägen ansluter.
För busstrafik och bilister blir det Norra Kustvägen som blir alternativet när man ska köra ut från Jonstorp.
Hur lång tid det tar innan förändringen genomförs är oklart. Enligt handläggaren Maria Prahl beror det på om det överklagas eller inte.
– Då kan det ta jättelång tid, säger hon.
När processen att omvandla vägen till enskild väg är klar, väntar nästa steg. Då ska en lantmäteriförrättning genomföras.
– Men det är inte så många fastighetsägare som berörs så det borde inte vara så svårt. Så fort det är klart sätter vi igång, säger Maria Prahl.
Går allt enligt planen hoppas Trafikverket att förändringen ska ske redan nästa vår eller sommar.
Gå till toppen