Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Pengar styrde järnvägsdragningen – så gick det till när Västkustbanan byggdes

Järnvägen har slingrat sig från centrala Helsingborg genom Pålsjö skog upp till Ängelholm i över 130 år. Att sträckningen går där den går handlar inte om svårigheter i geografin – utan om pengar.
I dag inleder HD en artikelserie om dubbelspåret i nordvästra Skåne.

Priset avgjorde och det blev en viadukt och inte en jordvall längs dagens Fria bad.Bild: Helsingborgs museisamlingar
1992 togs beslutet att bygga dubbelspår på hela Västkustbanan. Nu är arbetet till slut igång mellan Ängelholm och Maria station. I dag inleder vi en artikelserie om projektet och tar vår början där det hela började.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen