Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsarbrev om Ängelholms flygplats.

Detta är ett läsarbrev. Åsikterna är skribentens egna.
Klimatet och Ängelholms flygplats.
Den ena politikern efter den andra, nu senast sju centerpartister (Aktuella frågor 25/8), hävdar bestämt att det går att både äga en flygplats och ta ansvar för klimatet. Det är bara att ställa om till biodrivmedel och elflyg. Vilka fakta grundar ni er trosvisshet på?
Det är bråttom att minska utsläppen av växthusgaser. Om utsläppen fortsätter i samma höga takt som idag har vi redan om nio år släppt ut så mycket koldioxid i atmosfären att 1,5-gradersmålet inte längre kan uppnås. Ett land som Sverige, med höga historiska utsläpp och högt välstånd, bör gå före och göra kraftiga minskningar av utsläppen redan nu och nå nära nollutsläpp redan 2030.
Så hur ser planen ut för att göra Ängelholms flygplats fossilfri till 2030?
Studier säger att det inte går att fortsätta flyga i samma omfattning som idag om vi ska stoppa klimatförändringarna. Därför är det bättre att flyga så lite som möjligt. Att avstå några flygresor är ett lågt pris för att rädda barnens framtid
De fakta vi känner till om biodrivmedel och elflyg är dessa:
Varken tillgången till biodrivmedel eller förnyelsebar el är oändlig. Det tar också tid att genomföra en omställning till andra drivmedel. Maria Wetterstrands utredning Biojet för flyget (SOU 2029:11) landar i att 30 procent av flygbränslet skulle kunna ersättas med biodrivmedel till 2030. Det förutsätter att flyget prioriteras framför alla andra sektorer som också vill ha biobränsle.
Ingen vet när det kan finnas elflyg för kommersiell flygning. Tidigare i år typcertifierade den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA för första gången ett elflygplan. Det är det första steget mot kommersiellt användande av planet, men det rör sig om ett tvåsitsigt övningsflygplan. Det svenska företaget Heart Aerospace hoppas kunna få ett elplan med plats för 19 passagerare och en räckvidd på 40 mil certifierat runt 2025. Om allt går bra skulle det första planet sedan kunna gå i inrikestrafik runt 2029.
Låt oss ändå säga att 20 procent av flyget ersätts med elflyg till år 2030. Tillsammans med de 30 procent av flyget som i bästa fall kan köras med biodrivmedel har vi då fossilfri drift av 50 procent av flygtrafiken som den var före pandemin.
Går det att få Ängelholms flygplats lönsam med detta? Vi tvivlar, eftersom den gick med förlust redan före pandemin. På grund av pandemin har dessutom många företag börjat ordna konferenser och möten digitalt. Även om det är viktigt att mötas i verkligheten ibland kommer de vanorna med all säkerhet att finnas kvar även efter pandemin, företag sparar tid och pengar på att inte resa som förr.
Ängelholms flygplats är inte den enda flygplatsen i södra Sverige som går med förlust. Skulle det inte vara lämpligt att samråda med övriga kommuner och regioner och reda ut vilka flygplatser vi ska ha kvar, istället för att fortsätta driva ett antal av dem med förlust? Vilka flygplatser är viktigast att ha kvar för att kunna klara ambulansflyg, brandsläckning och annat samhällsviktigt flyg? Hur lätt eller svårt är det att ersätta resorna med mer hållbara transportslag?
Vi tvivlar inte på att det finns företag som behöver flygplatsen, men alla måste anpassa sin verksamhet så att den inte bidrar till klimatförändringarna. Även deras utsläpp behöver vara nära noll 2030. Det är bättre att kommunerna stöttar företagen i den omställningen än att locka dem med falska förhoppningar om fossilfritt flyg.
För klimatgruppen i Naturskyddsföreningen i Ängelholm:
Susanne Danielsson, Ingela Jutendahl, Karin Stenholm, Per Wiik
Lönsamhet ska vara kravet.
”Flygplatsen skall ta en klar ledarroll i den gröna omställningen av flyget”, skriver gruppledarna för Centerpartiet i de sju kommuner som vill gå in som ägare av Ängelholms flygplats.
Det skall vara en del av ägardirektivet (Aktuella frågor 25/8). Det är oroväckande om den sortens påbud får fäste i styrningen av bolaget. Krav på lönsamhet måste vara överordnat allt annat. Flygplatser skall inte driva miljöpolitik, den uppgiften tillkommer andra aktörer.
Einar Fjellman
Gå till toppen