Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: "Det är dags att Stockholm och Köpenhamn på allvar prioriterar Öresundsregionen."

Öresundsbron i sig är inte hela förklaringen till en lyckad integration i Öresundsregionen. Inte minst krävs politisk handlingskraft. Det skriver Petter Hartman, svensk vd för dansk-svenska Medicon Valley Alliance.

Visionen om Öresundsregionen som den såg ut 1959.Bild: Johnny Zaar / Rubin
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Coronapandemins direkta effekt på samarbetet mellan de nordiska länderna är 36 nya gränshinder, enligt en rapport från Nordiska ministerrådet. Vissa av hindren har plockats bort genom snabba beslut och överenskommelser mellan länderna. Men flera består och av dessa berör nio stycken Öresundsregionen. Detta ställer stora krav på nationella beslutsfattare att hitta konstruktiva lösningar.
Tyvärr upplever vi nu motsatsen till konstruktivitet när politiker säger nej till att införa ett skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån under pandemin. Huvudregeln i det dansk-svenska skatteavtalet är att skatten ska betalas där arbetet utförs, vilket betyder att pendlare som jobbar hemifrån nu tvingas deklarera och betala skatt i två länder. För svenskar som är anställda i Danmark innebär det främst en ökad administrativ börda. Hårdast drabbas dock de danskar som är anställda i Sverige och betalar en så kallad särskild inkomstskatt. Skatten är 25 procent men om den anställde jobbar hemifrån Danmark ska istället dansk skatt – som är betydligt högre – betalas.
Öresundsregionen står för 27 procent av Sveriges och Danmarks samlade BNP. Därför får den här typen av regelkrångel stora konsekvenser på både regional och nationell nivå genom att det försvårar företagens rekrytering av nyckelpersonal. Viss politisk flexibilitet har uppvisats för att lindra de negativa effekterna av pandemin: Ett undantag har införts så att socialförsäkringstillhörigheten inte flyttas mellan Sverige och Danmark när Öresundspendlarna arbetar hemifrån. Utan det beslutet hade danska arbetsgivare riskerat att tvingas betala svenska arbetsgivaravgifter för sina svenska hemarbetande anställda. Ett naturligt andra steg är att även göra undantag i skattereglerna. Men finansminister Magdalena Andersson är tydlig med att så inte kommer att ske, trots att Gränshinderrådet uppmanar de nordiska finans- och skatteministrarna till detta.
En av de branscher som drabbas hårdast av denna brist på förståelse av dynamiken i Öresundsregionen är biotech- och läkemedelsbranschen, där banden mellan Skåne och Köpenhamn är starka. Skåne har under lång tid försett danska bolag med kvalificerad arbetskraft och de senaste åren har även en rad danska bolag börsnoterats i Sverige, vilket skapat både jobb och skatteintäkter. Samtidigt har nyckelpersoner från den danska life science-sektorn börjat ta plats i svenska ledningsgrupper och styrelser, en typ av rekryteringar som nu kraftigt försvåras. Gemensamt för dessa bolag är långa utvecklingstider och hög risknivå vilket gör dem beroende av stabila politiska ramverk. Spelregler som tvärtom kan förändras över en natt och beslutsfattare som inte ser gränsregionernas särskilda förutsättningar är högst problematiskt och riskerar att leda till bolagsflykt och färre nya etableringar i regionen.
I en tid när Skåne och Sverige har det kämpigt ekonomiskt är kunskapsintensiva företag med höga produktivitetsnivåer viktiga att slå vakt om. Vidare är den gemensamma arbetsmarknaden över Öresund en central komponent i arbetet med att attrahera företag och talanger till regionen. Det är därför ironiskt att bron firar 20 år just i samband med en av de tuffaste perioderna för det dansk-svenska samarbetet sedan bygget påbörjades.
Det visar att 15,9 kilometer stål och betong i sig själv inte är receptet för en lyckad för integration.
Det behövs ännu en ingrediens: politisk handlingskraft. Det är dags att Stockholm och Köpenhamn på allvar prioriterar Öresundsregionen. Finns det en vilja finns det en väg.
Petter Hartman är svensk vd för dansk-svenska Medicon Valley Alliance.
Gå till toppen