Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Förändrade matdistributionen i Höganäs blev ingen besparing

När kommunen genomförde det hårt kritiserade beslutet att sluta leverera varm mat, var tanken att det skulle ge en besparing på 1,25 miljoner. Så blev det inte. Det visar socialnämndens delårsbokslut.

Socialnämndens ordförande Ingemar Narheim (M) tycker att det varit värt att genomföra den kritiserade förändringen inom matdistributionen – trots att det inte lett till någon besparing.Bild: Maria Berkmo
I våras uppstod stor turbulens när kommunen med kort varsel genomförde förändringarna inom matdistributionen. Kommunen slopade tjänsten att låta hemtjänsten leverera varm mat tillagad på kommunens kostavdelning fem dagar i veckan.
Beslutet togs av en oenig socialnämnd redan i april och drevs igenom av den borgerliga alliansen. Då var tanken att en e-handelstjänst skulle handlas upp. Men så blev det inte. Den 1 juni kom plötsligt förändringen och då skyllde kommunen på coronapandemin.
I botten har dock beslutet fattats på ekonomisk grund. Det handlar om 1,5 anställd på ett år på på kostavdelningen som jobbat med den hemkörda maten. Tanken var att dessa skulle kunna frigöras för andra arbetsuppgifter i händelse av att annan kommunpersonal insjuknade i covid-19. Inom hemtjänsten är det 2,5 anställda på ett år som arbetat med matleveranserna. Dessa skulle också frigöras för att enbart arbeta med vård och omsorg.
I rena pengar räknade socialnämnden med att spara 1,25 miljoner per år på den indragna matdistributionen.
Socialnämndens delårsbokslut visar dock att det inte blivit så. Förändringen har inte lett till någon besparing överhuvudtaget.
Visserligen har antalet personer som har insatsen minskat från 160 till cirka 60 personer. Men dessa kräver i sin tur mer resurser i form av personal. Det hela har visat sig kosta exakt lika mycket som innan förändringen.
– Vi har fått hjälpa till mycket mer och har satsat för att de som har insatsen ska ha det bra, säger Ingemar Narheim (M), ordförande i socialnämnden.
Han har fått mycket kritik för beslutet.
Tycker du att det har varit värt att genomföra detta trots att det inte blev billigare?
– Ja, jag tycker att det har varit värt det ändå. Vi har fått en valfrihet. Och jag tror på en effektivisering i slutänden.
I höst väntar en utvärdering av de äldres näringsintag. Inom kort ska 400 personer som har hemtjänst få svara på frågor kring vikt, aptit och tandstatus.
När debatten var som hetast kring matförändringen öppnade Ingemar Narheim upp för en återgång till den tidigare rutinen. Så låter det inte nu.
– Vi går inte tillbaka. Men vi sysslar med det här just nu så att det kan bli ett bättre beslut.
Under hösten är planen att e-handelstjänsten ska handlas upp.
Gå till toppen