Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Dan Hallemar: I den nya stadskärnan finns inte plats för drömmare – de tvingas till Väla

I den nya täta staden ryms inte varuhusen som fick oss att bli en annan. Nu handlar allt om optimering och kvadratmeter, menar Dan Hallemar.

Varuhusen försvinner från stadskärnan – och med den ändras staden och vad den en gång gjorde för oss i grunden, menar Dan Hallemar.Bild: Sven-Erik Svensson
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
Åhléns stänger sitt varuhus på Kullagatan i Helsingborg. För sju år sedan stängde man det i Söderpunkten. Kvar blir nu bara Åhléns Outlet på Väla, där framtidens lönsamhet finns, enligt företaget. Klädkedjan Kappahl är också på väg att stänga i Helsingborg och enligt Svensk Handel arbetar de med att minska sin butiksyta på många håll i landet för att, som man skriver, ”optimera försäljningen per kvadratmeter i förhållande till trafiken till respektive butik”.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen