Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Linda Fagerström: Varför fortsätter vi uppmärksamma Ernst Billgren som om han vore en viktig konstnär?

Det är kändisen, inte konstnären som drar.

Ernst Billgren.Bild: Marc Femenia/TT
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
En räv i sammetsklänning vid ett matsalsbord. En kanin framför ett gyllene fruktfat, fyllt av blanka vindruvor. Rådjur och gräsänder bland vattenfall och ruiner. Med stigande förvåning rör jag mig genom utställningen på Galerie Leger i Malmö. Är detta verkligen Ernst Billgrens senaste målningar? Realistiskt skildrade djur i absurda situationer, scener som tydligt blinkar åt konsthistoriens många standardartade motiv, var ju sådant han slog igenom med för 30 år sen.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen