Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Svårt vara miljömedveten konsument – en djungel av märkningar

KRAV, Svanen, Bra miljöval, Änglamark, Svenskt Sigill, Returpilarna och EUlövet. Det vimlar av miljömärkningar i butikerna. Konsumenter som vill göra medvetna miljöval har det inte lätt.

Tommy Ström och Audur Elin Sigurdardottir med barnen Alva och Emil vill handla miljömedvetet, men de tycker att det är svårt att hålla reda på märkningarna. Ibland får plånboken avgöra.Bild: Peter Frennesson
Familjen Ström-Sigurdardottir stressar lätt fram i gångarna på ICA Maxi. I den stora vagnen klättrar, ömsom halvligger, två småttingar. Föräldraparet vill gärna handla miljövänligt, men tycker att det är svårt.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen