Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Filip Yifter-Svensson ny reportageredaktör på HD Kultur

Först kommer hans nya bok om Malmös stand up-scen, ”Provokatörerna”, ut. Sedan tar Filip Yifter-Svensson plats som redaktör och kulturreporter på HD:s och Sydsvenskans kulturredaktion.

Filip Yifter-Svensson, medarbetare på HD:s och Sydsvenskans kulturredaktion.Bild: Peter Frennesson
Välkommen till nya jobbet! Vad är det för texter som HD:s läsare kommer att få läsa av dig?
– Jag gillar reportaget som form. Mycket av kulturjournalistiken är ju subjektiv, man har en åsikt eller en analys om något. Men jag har försökt odla det lite längre reportaget. Målet är väl att lyfta någon debatt som är global eller nationell, och så försöka skriva om den som en person i Skåne.
– Det är kul att blanda helt vanliga människor med experter och forskare. Som när jag skrev reportaget om den omdebatterade författaren Jordan B Peterson för några år sedan. Då hittade jag en bilmekaniker som var transperson, och när andra hatade Peterson för att han var transfob så började hon gilla honom! Jag tycker det är kul att hitta roliga personer som man kan spegla idédebatter igenom.
Din första bok, ”Provokatörerna”, skildrar den skånska standup-scenen på 2010-talet på ett ganska sårigt vis. Det har varit många konflikter och svåra frågor i den världen. Vad var det som fick dig att intressera dig för just det ämnet?
– Jag skrev en artikel 2016 som handlade om hur komiker ser på sin egen roll i offentligheten. Då började jag intressera mig för komikern som figur, särskilt under det politiska 10-talet. Många ville ta en mer ansvarsfull position och började prata allvar och ge sig in i debatter. Men så fanns det andra som, tvärtom, ville hålla fast vid att man är nåt slags narr som bara har ansvar för att få folk att skratta.
– Och när drevet mot Anton Magnussons karaktär ”Mr Cool" drog igång 2018 [om låten ”Knulla barn”] kände jag att det fanns en ramberättelse. För bråket om ”Mr Cool” engagerade så oerhört många människor, även utanför kulturvärlden. Det blev en dabatt som fördes i sociala medier, på helt nya plattformar. Det blev ett tillfälle att skriva om stand-up:ens historia i Sverige, från 80-talet och fram till den senaste podd-generationen.
Hur hade du själv varit som komiker?
– Haha, ganska dålig, tror jag.
Varför det?
– Det skulle vara en skräck att vara stand up-komiker, jag skulle aldrig testa det. När du går upp på den där scenen ska du få folk att skratta, det finns inga andra tecken på att du har lyckats. Det är svart eller vitt. Skrattar de inte så har du inte varit bra.
Gå till toppen