Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Hälsodag uppmuntrade till rörelse

Dåliga levnadsvanor utgör ett allt större hot mot folkhälsan. I Perstorps kommun är Hälsodagar på lågstadiet ett av flera sätt att öka barns medvetenhet om att rörelse och bra kost är nyckeln till välmående.

Det ska vara kul att röra sig. Linnea Andreasson, årskurs 4 på Oderljunga skola, testar aktivitetsbanan.Bild: Diana Larsson
Nyligen var det Oderljunga skolas tur att få besök av karaktärerna Olika - Helene Svensson, hälsopedagog och Lika - Anna Svensson, kurator. Dagen inleddes med en hälsosam frukost innan fyra lekstationer genomfördes.
En aktivitetsbana på gräsplanen utmanade eleverna i snabba steg, upp och ner, över, under och genom, balans och kastteknik. Banan efter testade samarbetsförmågan när vatten skulle transporteras bakåt i ledet i en flaska som skickades över huvudet. Ingen ville bli blöt så det gällde att ta hänsyn till längden på kompisen bakom.
– Vårt uppdrag i dag är att ni ska bli varma i armhålan, vi har gjort en superrolig hinderbana som allt är lite klurig, inleder Lika.
Bella Djerf sticker iväg och utför banan enligt instruktion och sen är det full fart på barnen. De som klagade över att de frös fick snabbt upp värmen. Bella Djerf och Avril Rivadavia Karjalainen i årskurs 3 uppskattar hälsodagarna.
– Det är jättemysigt och roligt. Det är kul att röra sig.
De båda tycker om att vara igång - särskilt på rasterna där skolans käpphästar används flitigt.
– De har till och med byggt ett stall åt våra hästar, säger Bella väldigt nöjt och tillägger att det får definitivt gärna vara fler hälsodagar.
En gång per termin anordnas hälsodagarna på kommunens lågstadieskolor. Första hälsodagen hölls 2016 och har efter skolinspektionens besök och rapport från Oderljunga skola förstärkts med värdegrundsarbete. Utöver hälsa och kost fokuseras det numera även på glädje, respekt, empati, trygghet och ansvar.
– Vi jobbar mycket med de mjuka värdena, säger Helene Svensson.
Under hälsodagarna kommer även klasserna gå igenom appen Safe place skapad av Rädda Barnen. Appen riktar sig i grunden till barn och unga som upplevt trauma och som lider av stark oro, ångest, stress eller sömnsvårigheter.
– Vi tänker istället att appen handlar om att hitta strategier i situationer som är jobbiga. I appen finns det hjälp med andningsövningar, avslappning och meditation, säger Anna Svensson.
Enligt statistik från Folkhälsomyndigheten har övervikt bland barn blivit dubbelt så vanligt de senaste 30 åren. 2017/2018 var 15 procent av barnen mellan elva och femton år överviktiga jämfört med sju procent 1989/1990. Statistik från Pep-rapporten visar att andelen barn som äter i vuxnas närvaro äter mer både frukt och grönt samt fisk än de barn som äter på egen hand.
– Barn gör som vi vuxna gör, inte som vi säger att de ska göra. Det gäller även våra levnadsvanor, skriver Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt- och Lungfonden i ett pressmeddelande.
Hälsodagarna inleds alltid med en gemensam frukost. Skolan tillhandahåller vanligtvis frukt åt barnen, men att äta frukost på skolan är något Helene Svensson önskar skulle bli obligatoriskt.
– Det är inte alla barn som kan eller vill äta frukost innan de går till skolan något som märks på deras ork.
Hjärt- och Lungfonden menar att barns inställning till fysisk aktivitet påverkas av vuxnas agerande. De barn vars vårdnadshavare själva inte rör på sig är i större utsträckning inaktiva än barn vars vårdnadshavare är fysiskt aktiva. Helene Svensson menar att vuxenansvaret är viktigt, men att de gör vad de kan från skolans sida.
– Vi har lärare som kör tabata med sina elever på morgnarna, har pausgympa i klassrummet samt vid långpass springer eleverna runt skolan efter halva tiden. På respektive skola finns rastaktiviteter och hög vuxennärvaro, vilka kan uppmuntra och locka barn till lek.
Helene Svensson hoppas att barnen kan känna glädje i att röra på sig och kanske kan påverka sina föräldrar till att göra någon lek de lärt sig i skolan som alternativ till att välja stillasittande aktiviteter.
Gå till toppen