Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ett halvt dygn senare – tågstoppet hävt

På tisdagsmorgonen spårade ett godstågslok ur utanför Åstorp. Mobilkranar skickades ut till olycksplatsen och vid 18-tiden stod tåget på rälsen igen. Men en växel behövde lagas. Vid 22.15 hävdes stoppet – drygt ett halvt dygn efter olyckan.

Tåget lyftes vid 18-tiden på plats.Bild: Sven-Erik Svensson
Det var vid klockan 08 på tisdagen som olyckan var framme. Ett godstågslok spårade ur och tågtrafiken öster om Åstorp stoppades. Urspårningen skedde vid gamla Kärreberga station vid väg 21.
Tågresenärer som skulle ta sig öster- eller västerut på Skånebanan fick nöja sig med att åka ersättningsbuss. Skånetrafiken satte in åtta sådana på sträckan Åstorp-Hässleholm.
Alla lokets hjul stod i gruset istället för på spåret efter urspårningen.Bild: Annsofie Wieland
Det urspårade loket höll på med att växla ett antal vagnar på ett sidospår när olyckan inträffade.
– Det har spårat ur på alla axlar och det har skadat växeln, säger Daniel Andersson som är Trafikverkets olycksplatsansvarige.
För att få bukt med problemet skickades två mobilkranar, modell större, ut till olycksplatsen. Loket väger ungefär 100 ton.
Och vid 18-tiden, alltså ungefär tio timmar efter urspårningen, stod loket åter stadigt på räls igen. Därefter skulle mobilkranarna packas ihop och den trasiga växeln lagas. Dessutom upptäcktes en skada på spåret som behövde undersökas.
Vid 22.15 hävdes stoppet. Persontrafiken planerades släppas på först efter att ett antal godståg som stått i kö kört förbi.
Det urspårade loket höll på att flytta godsvagnar på ett sidospår då olyckan inträffade.Bild: Björn Lilja
Växeln lagades provisoriskt och det råder nedsatt hastighet på platsen.
För att växeln ska kunna lagas helt måste nya slipers i betong tillverkas.
– Det kan nog ta några dagar att ta fram det, säger Daniel Andersson.
Dessutom kommer bara ett av två spår att användas fram tills växeln är ordentligt lagad – tåg kommer alltså inte kunna mötas på platsen.
– De mötena flyttas till Klippan istället. Det kan bli lite följdförseningar och utglesning av tågtrafiken, säger Daniel Andersson.
Bild: Sven-Erik Svensson
Gå till toppen