Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tobias Lindberg: Högt pris, men långt från Nobel.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
Detta är en opinionstext från ledarredaktionen. HDs hållning är oberoende liberal.
Riksbankens ekonomipris till Alfred Nobels minne går i år till Paul Milgrom och Robert Wilson. De får det för sina insatser inom så kallad auktionsteori, som bland annat kan tillämpas vid offentlig upphandling. Det påminner om att upphandlingsförfaranden kan vara väldigt komplexa. Men även vid svåra uppgifter måste det finnas gränser för hur stora misstagen tillåts att bli.
Riksrevisionengranskar i en ny rapport Trafikverkets kontrakt för basunderhåll av landets järnvägar. I många fall är det, utan förskönande omskrivningar, bilden av rena glädjekalkyler som ges. Slutsumman var högre än anbudet i 28 av 31 kontrakt och det handlar inte om några små avvikelser från beräkningarna. Den genomsnittliga kostnadsökningen var 74 procent – och vintertid hela 91 procent. Detta inom en verksamhet som årligen gör upphandlingar för flera miljarder kronor.
"Anledningen är att Trafikverket saknar tillräcklig kunskap om sina järnvägsanläggningar. De tar fram bristfälliga förfrågningsunderlag", säger revisionsledaren Sherzod Yarmukhamedov i en kommentar till Ekot.
Delvis sägs den bristande överblicken bero på dåliga it-system. Men felberäkningarna har av allt att döma djupare rötter än så. Enligt rapporten saknas basala rutiner för uppföljning av upphandlingar, till exempel då det gäller vad som har köpts och hur mycket det kostat. Då är det inte konstigt att det kan vara svårt att uppskatta slutnotan för underhållsarbeten. Men Trafikverket har likväl en del att förklara.
Generaldirektör Lena Erixon kallas nu till riksdagens trafikutskott för att ge sin syn på bristerna och hur de ska åtgärdas.
Det är på sin plats. Trafikverkets arbete är naturligtvis inte enkelt. Men att följa upp vad som görs och lära av begångna misstag kräver ingen insats på Nobelpristagarnivå.
Gå till toppen