Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Stängda framdörrar är en del av det nya normala.”

Minskade intäkter är den egentliga orsaken till att Skånetrafiken inte vill att framdörrarna på bussarna ska vara stängda. Det skriver Tina Christensen och Therese Ekelöv, Kommunal.

Vi tänker att resenärerna gillar läget och kan vänta på sin tur innan de hoppar på och av bussen, skriver artikelförfattarna.Bild: Torbjörn Svensson
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Skånetrafikens Saman Tondnevis ordsvängningar om ”det nya normala” är intressanta (Aktuella frågor 13/10). Ur hans och Skånetrafikens perspektiv omfattar det såväl omsorg om bussförare och resenärer som trängsel och gemyt. Dessutom verkar det som att Tondnevis, chef för Skånetrafikens affärsområde buss, anser att han kan och vet mer om säkerheten än Arbetsmiljöverket.
Nyligen meddelade Arbetsmiljöverket att det avser att besluta om fortsatt stängda framdörrar i den skånska kollektivtrafiken till den 2 november nästa år. Det är ett vettigt beslut som kom till efter ett gediget arbete av Kommunals fackliga företrädare. Men det är en åtgärd som Skånetrafiken har motsatt sig och protesterat mot sedan den först kom på tal i mars. Bolaget har på alla sätt försökt hitta andra, enligt egen utsago, bättre lösningar.
Tvärtemot Arbetsmiljöverket anser Skånetrafiken att stängda framdörrar orsakar såväl trängsel som risk för smittspridning och förlorade intäkter. Och det är där skon klämmer. Hur vi än försöker förstå Saman Tondnevis, hur vi än försöker fokusera på vad han säger om omsorg om bussförarnas trygghet och trivsel och resenärernas reseupplevelse, så hamnar vi där. I pengarna.
När vi i tisdags, den 13 oktober, överlämnade namnunderskrifter mot Skånetrafikens nedskärningar i kollektivtrafiken till kollektivtrafiknämndens ordförande Carina Zachau (M), handlade det också om pengar. Om fuskåkare, ickeblippare och snålt tilltagna bidrag från regeringen som ska täcka de förluster som görs. ”Kollektivtrafiken blöder nio miljarder i Sverige och vi får totalt två miljarder”, sade Zachau med hänvisning till de anslag som regionerna fått av staten.
Skånetrafiken har med pandemin som förklaring dragit ner turerna i kollektivtrafiken med cirka 10 procent. Lika många procent väntas dras ner i samband med att den nya tidtabellen börjar gälla i mitten av december och under loven tas turer bort på morgon och sen eftermiddag eftersom skolelever inte reser då.
Att antalet bussavgångar minskat har fått stora konsekvenser. Minst 190 bussförare har förpassats till arbetslöshet efter att Skånetrafiken dragit ner och dragit in turer i tidtabellen. Kanske är det de som på riktigt ska oroa sig för minskade intäkter – när lönen försvinner och a-kassan går in.
Vi vill också rätta Tondnevis påstående att sex sittplatser per buss går förlorade när de två främre raderna spärras av för att minska smittspridningen. I de allra flesta bussar handlar det om fyra sittplatser. Det kan tyckas som en petitess, men rätt ska ändå vara rätt.
När det gäller Skånetrafikens oro för minskade biljettintäkter finns också andra fakta än de Tondnevis tar upp. När framdörrarna stängdes i april var det meningen att samtliga validatorer, kontrollapparater för biljettblippning, skulle flyttas från främre delen av bussarna till den bakre. Det visade emellertid sig vara komplicerat och därför har Skånetrafiken avstått från att flytta dem. Att intäkter har uteblivit kanske hänger ihop med det. Det är kanske dags att flytta samtliga validatorer till bussarnas bakre del.
Tondnevis förordar att istället för att hålla framdörrarna stängda skulle man kunna sätta upp skyddsglas framför förarna på samma sätt som i butiker. Men det är en sak att hänga ett plexiglas i en butik och en helt annan att omgärda en förare som framför ett fordon i en kanske stressig trafiksituation. Hen måste ha fri sikt utan blänk eller imma. Hen måste kunna komma ur bussen snabbt om det händer en olycka. Hen måste känna sig bekväm och trivas på jobbet.
Kommunal välkomnar Arbetsmiljöverkets förslag till beslut att låta framdörrarna vara stängda till och med den 2 november 2021. Vi tänker att det är en del av det ”nya normala” och att resenärerna gillar läget och kan vänta på sin tur innan de hoppar på och av bussen.
Tina Christensen, ordförande för Kommunal avdelning Skåne.
Therese Ekelöv, sektionsordförande för Kommunal trafik, teknik, djur och natur.
Gå till toppen