Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Handspritföretaget ökar takten – vill ta sig in på privatmarknaden

Clemondo fick bråda dagar i våras när efterfrågan på handsprit sköt i höjden. Nu vill Helsingborgsföretaget gå upp i fyrskift – och ta sig in på privatmarknaden.

Jesper Svensson, vd på Clemondo som steppar upp takten i fabriken för att kunna bemöta behovet på handsprit.Bild: Britt-Mari Olsson
Redan i våras gick Helsingborgsföretaget som bland annat producerar handsprit upp i drift – från två- till treskift för att bemöta den ökande efterfrågan. Nu är det dags igen.
– Vi var en av de absolut största tillverkarna av hand- och ytdesinfektion när corona kom och vi har redan skalat upp efter allt eftersom. Nu har vi lyckats säkra upp mer material och råvaror så vi kan gå upp till fyrskift, som vi egentligen velat göra redan tidigare, säger Jesper Svensson, vd för Clemondo.
Lokalerna håller för driftökningen men några permanenta nyanställningar är inte aktuella i nuläget.
– Det är en svårbedömd situation då man inte vet hur länge coronapandemin kommer att pågå vilket ju påverkar förbrukningen. Så vi kommer att stärka upp med inhyrd personal.
Porten öppnas en kort stund för fotografering. Men längre än till porten kommer ingen som inte arbetar i fabriken där handspriten tillverkas. Allt för att hålla coronasmittan borta från personalen.Bild: Britt-Mari Olsson
Den lösningen testade man redan i somras, då företaget vanligtvis brukar gå ner i drift men i år körde på för fullt. Under andra kvartalet ökade omsättningen för hela bolaget med 55 procent och inget pekar på att uppåttrenden kommer att avbrytas. Det råder fortfarande "kö" på beställningarna och med snabbare takt hoppas man återigen kunna möta upp efterfrågan. Primärt har Clemondo sålt sina produkter till sjukvården och grossister som inriktar sig på offentlig verksamhet, men nu vill man ut också erövra ny mark.
– Vi väljer att prioritera sjukvården så att de får vad de behöver nu. Mycket av det ökade skiftet går till att bredda vår marknad och ta del av den mer privatdominerande marknaden, via grossister.
I våras blev Clemondo tvungen att höja priserna beroende på brist på insatsvaror, men nu sjunker priset igen.
– Där har vi tagit ett steg tillbaka och det ser ut att fortsätta ner går neråt igen. Det beror på tillgång och efterfrågan.
Om allt klaffar, ännu väntar företaget på några slutliga tillstånd, är tanken att fyrskiftet drar i gång i december.
– Det är en plan, sedan vet man inte riktigt hur verkligheten blir, säger Jesper Svensson.
Gå till toppen