Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Danmark pekar med hela handen och krånglar inte till det

Våra vänner på andra sidan Sundet har ett rejsekort med reskassa som gäller i hela landet. Man blippar vid påstigning och avstigning, skriver Tony Henningsson.Bild: Stig-Pke Jönsson / TT
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Skånetrafikens app och sättet att använda den känns som ganska ålderdomlig teknik. Att lösa en biljett är en vardagstrivial handling som ska vara mycket enkel. I dagsläget krävs åtta fingertryckningar för att beställa en biljett och efter det måste man öppna bank-id-appen för att betala. Att behöva göra ungefär 15 fingertryckningar för att lösa en biljett känns helt tokigt. Modern teknik ska användas för att göra vardagen enklare och inte tvärtom. Max två fingertryckningar för att lösa en återkommande biljett borde räcka.
Varför kan man inte med de så kallade favoriterna i appen skapa en fullständig beställning för återkommande resor? Sätt en beloppsgräns för när man måste använda bank-id. Förra hösten behövde vi inte använda bankid.
Våra vänner på andra sidan Sundet har ett rejsekort med reskassa som gäller i hela landet. Man blippar vid påstigning och avstigning. Sedan håller datorerna koll på vilken taxa som gäller just på denna ort. Även förekommande rabatter för pensionärer och lågtrafik etcetera beaktas. I Sverige måste man vid resor utanför regionen undersöka vilka biljettsystem som gäller och vilka appar som måste laddas ner. Detta känns helt ur tiden!
I Sverige lägger de olika regionerna ner miljoner på att utveckla snarlika appar och biljettsystem. I Danmark pekar man med hela handen och utvecklar ett betalningssystem som gäller i hela landet oavsett lokala taxor.
Problemet i Sverige är att många är fullständigt fixerade vid att allt ska lösas i mobilen. I Danmark tänker man annorlunda. Våra trafikplanerare och ansvariga politiker måste lära sig att tänka utanför den så kallade boxen.
Tony Henningsson
Gå till toppen