Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Att vilja införa ordningsbetyg är bara ett sätt att flörta med opinionen.”

Varken forskning eller lärarkåren stöder att ordningsbetyg ska återinföras, skriver Caroline von Seth, ledamot i Cuf:s styrelse och lärarstudent.

Att införa ordningsbetyg skulle resultera i att lärarna skulle behöva ägna sig mer åt administration än pedagogik, skriver Caroline von Seth.Bild: Anders Wiklund/TT
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Nike Örbrink, ordförande för KDU, Kristdemokratiska ungdomsförbundet, förespråkar att ordningsbetyg åter ska införas i skolan (Aktuella frågor 31/10). Enligt henne ger det lärarna ytterligare ett verktyg att markera vad som är rätt respektive fel beteende i klassrummen.
Men att införa ordningsbetyg skulle snarare resultera i att lärarna skulle behöva ägna sig mer åt administration än pedagogik.
Enligt Försäkringskassan har frånvaron bland lärare på grund av sjukdom ökat med 70 procent på tio år. Lärarförbundet har pekat på att en anledning är den enorma administration som lärare numera måste utföra.
Ordningsbetyg, liksom uppförandebetyg, fanns i den svenska skolan fram till 1970-talet. Anledningen till att de avskaffades var att resultatet av dem var ytterst diffust. Idag stödjer varken forskning eller lärarkåren att ordningsbetyg ska återinföras.
Ordningsbetyg gör att lärarna måste ägna mer tid åt betygsättning och därmed får mindre tid till undervisning. Inom Centerpartiets ungdomsförbund förespråkar vi istället en utbildningspolitik som präglas av forskning, vetenskapliga belägg och tillit till lärarna.
Precis som Örbrink påpekar är det problematiskt att det är stökigt i klassrummen. Och hon har helt rätt i att lärarna behöver fler verktyg så att de kan skapa klassrum som präglas av studiero. Lärare bör till exempel få utvisa en elev ur klassrummet om den stör undervisningen. Lärarnas auktoritet och status behöver också stärkas, såväl i klassrummet som i samhället i stort. En god start är att politiker slutar lägga sig i hur lärare arbetar för att forma miljön i sina klassrum.
Läraryrket är ett av världens viktigaste yrken. Det är i skolan människor får växa och utvecklas och får möjlighet att nå sin fulla potential. I skolan läggs grunden för demokratin. Det är i skolan som framtiden till stor del påverkas. Allt detta gör att det till viss del är förståeligt att människor idag tror att skolan ska rädda världen och att lärarna är ett hjälpmedel för att sätta stopp för alla problem som dyker upp i samhället. Men lärare ska bara vara lärare. På samma sätt som läkare bara ska vara läkare. De ska inte syssla med att uppfostra barn. Det är föräldrarnas ansvar.
Att KDU vill att lärarna ska ägna sig än mer åt administration genom att införa ordningsbetyg är inget annat än symbolpolitik. Ordningsbetyg ger inte de effekter Örbrink vill ha. Att vilja införa ordningsbetyg är bara ett sätt att flörta med opinionen.
Caroline von Seth, styrelseledamot i CUF och lärarstudent.
Gå till toppen