Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Marie Pettersson: ”Kärlek & anarki” träffar mitt i prick i sin skildring av förlagsvärlden

Förläggaren Marie Pettersson minns särskilt en slimmad inköpare som vägrade kalla böcker för böcker.

Ida Engvoll gör rollen som framtidsstrategen Sofie i ”Kärlek och anarki”.Bild: Ulrika Malm
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
”Skapa lite anarki på mötet”, skriver framtidsstrategen Sofie till den betydligt yngre IT-teknikern Max i Lisa Langseths omskrivna Netflixserie ”Kärlek & anarki”. De två har gett sig in i en lek inte olik den som barnen i 70-talsklassikern ”Den vita stenen” ägnar sig åt, om ni minns? Men istället för en sten skickar de Sofies svindyra YSL-läppstift mellan sig, och gränsen mellan spänning och total regression är ständigt utmanad.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen