Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

200 gör digital audition när SeaU anställer

Rekryteringen av personal inför SeaU:s hotellöppning i februari är i full gång. På grund av pandemin har den vanliga talangjakten bytts ut mot en digital.
– Det kändes viktigt att få göra det här ändå, säger Frida Pålsson Werntoft, på Clarion Hotel.

Cecilia Linner och Frida Pålsson Werntoft stod för introduktionen, där man även fick hänga med på en digital visning av hotellet.Bild: Björn Lilja
Vad krävs för att få jobb på ett hotell? Är det att städa snabbt, kunna många språk eller ha ett trevligt kundbemötande?
I en digital talangjakt testas 200 personer, utvalda bland 1 600 sökande, för olika jobb på det nya krongresshotellet SeaU. På fem minuter ska de sökande visa varför just de passar in.
– Vi vill se någon som tar tag i taktpinnen direkt och där man ser att personen verkligen vill det här, att vi ser rätt inställning, säger Frida Pålsson Werntoft, på Clarion Hotel.
Att hålla en pitch om sig själv inför en jury kan göra vem som helst nervös. Men trots det gäller det att vara kreativ. Tina Vidhav, boende utanför Jonstorp, valde att göra en egen version av Lionel Richies Say you say me, när hon i förra veckan gjorde sin intervju. En pitch som verkligen stack ut enligt Frida Pålsson Werntoft, som beskrev den som både ”häftig” och ”magisk”.
– Det är väldigt ovanligt att göra en intervju så här på länk. Det som kändes svårt är att det är så otroligt begränsat med tid, två till fem minuter. Men samtidigt gäller det att tänka igenom och förbereda sig, vad vill jag förmedla och hur vill jag göra det, säger Tina Vidhav.
Hur kom du på tanken att göra just en låt?
– Jag läste i ett Inflight-magasin en gång, att just Nordic Choice hade lite annorlunda tänk kring sina intervjuer, att det var lite utanför boxen. Och sen håller jag på med musik som en hobby också, så hemma gör vi nya texter på befintliga låtar ibland. Jag kände att det var så här jag ville göra det.
Frida Pålsson Werntoft:
– Det är det som är så roligt med den här talangjakten – att folk är så otroligt modiga och kreativa. Det är fantastiskt att se.
Petter Stordalen, hotellimperiets ägare, var med live från Oslo under introduktionen och peppade deltagarna inför intervjuerna.Bild: Cornelia Wikström
I över tio år har Clarion använt talangjakten som rekryteringsverktyg. Uppgiften är att de sökande själva ska presentera sig och göra ett bra första intryck på juryn. Vanligtvis får samtliga sökande chansen att pitcha sig själv, men på grund av coronapandemin tvingades man, i år, att ställa in den ursprungliga planen och lösningen blev istället en digital talangjakt.
– Vi kan ju inte träffas fysiskt nu, men vi ville ändå göra en form av talangjakt. Vi var nervösa för hur det skulle bli om vi gjorde det digitalt, men det visade sig faktiskt bli jättebra, säger Frida Pålsson Werntoft.
Man kan jämför det med en Idolaudition. På ena sidan den nervösa sökanden som drömmer om en framtid inom branschen och på andra sidan juryn. Här Frida Pålsson Werntoft och Andréa Larsen.Bild: Björn Lilja
50 personer ska anställas, men exakt hur många som går vidare till steg två är inte bestämt.
– Hela grundprincipen med talangjakten är att vi vill ge så många som möjligt chansen och se personen bakom cv:et. Vi vill egentligen inte säga ett antal för visar det sig att där är 120 som är fantastiska, som vi bara måste se en gång till, så blir det 120.
Redan nästa vecka kommer de sökande få besked och i slutet av veckan inleds nästa steg i rekryteringen. Före jul hoppas man att rekryteringen ska vara klar.
Här kan du sen när Tina Vidhav sjunger under sin intervju:
Gå till toppen