Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Att likt en dåre repetera budskapet räcker inte för att nå alla grupper

Håll avstånd, tvätta händer och stanna hemma när du känner dig sjuk. Det här budskapet har man tjatat om som om svenska folket inte förstår. Det duger inte, menar Kjell Cronert. Bilden visar från vänster: Johanna Sandwall, krisberedskapschef, Socialstyrelsen, Anders Tegnell, statsepidemiolog och Svante Werger, rådgivare MSB under en pressträff med Folkhälsomyndigheten.Bild: Janerik Henriksson/TT
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Covid-19 är sjukt mer än en sjukdom. Ja, sjukt mer än en sjukdom och läget kunde nog varit bättre dels om ansvariga varit mer proaktiva. Många gånger har journalister ställt frågor och fått svaret – ”vi tittar på detta”, som en input från journalister väckt något hos ansvarig myndighet eller skulle man säga sprider oönskad osäkerhet hos oss vanliga människor.
Nu var det inte detta, som föranledde min reflektioner utan kanske mer det den långsiktiga strategin när det gäller att styra upp svenska folket och kanske att definiera de avgörande målgrupperna för kommunikationen för att optimera möjligheterna att nå de som på ett avgörande sätt kan påverka smittspridningen.
För att börja med det enklaste – budskapen till 70+. Det är odiskutabelt att ”löftet”, som vi säger som arbetar med kommunikation har fungerat – kanske beror det på som vi kallar reason why fungerat – risken är stor att man som 70+ kan dö om man får sjukdomen. Att detta är sant vet vi som träffar 70+ som är extremt försiktiga. Håller, avstånd, tvättar händer och så håller vi oss hemma.
Nu till den egentliga huvudmålgruppen vuxna, det vill säga de som med viss marginal passerat tonåren. Ungdomsmålgruppen vet vi, som arbetat hel livet med kommunikation är extremt svårfångad där övergripande attityder och värderingar är avgörande, alltså den uppfattning som byggs inom gruppen ungdomar. Med andra ord gäller det att hitta kanaler och formulera budskapen, som fungerar i den här typen av målgrupp även om detta är en gigantisk utmaning. Kanske handlar det mer om att de inte ska sprida sjukdom till äldre och barn – och välja mediakanaler som träffar just dessa.
Nu till huvudfrågan – håll avstånd, tvätta händer och stanna hemma när du känner dig sjuk. Det här budskapet har man tjatat om som om svenska folket inte förstår. Så det viktiga är att inte behandla huvudmålgruppen som om man inte kan vara tydligare utan tror att repetera samma budskap på samma sätt fungerar. Det är inte så klokt. Inom kommunikationsbranschen talar vi om ”reasons why” det vill säga sakligt underbygga påståendet. Alltså sakligt konsekvensbeskriva nyttan av att hålla avstånd, tvätta händerna och stanna hemma. Inget blir bättre genom att myndigheten, som en dåre repetera samma budskap.
Exakt vad måste ju experterna veta – till exempel prata om hur viruset förflyttar sig i luften och göra detta på ett substantiellt sätt. Tvätta händerna och kopplat till detta hur länge lever viruset som hamnat på händerna. Var hemma när du känner dig det minsta lilla sjuk och detta är ju ett svårt budskap dels för att man inte behöver vara sjuk på ett sätt som gör det naturligt att stanna hemma. (Till detta skall läggas att man kan bära på smittan utan symtom.)
Sedan ur ett kommunikativt perspektiv, som är komplicerat redan från början, blir det inte lättare med alla olika budskap det vill säga, det som gäller i olika situationer. Nu gäller åtta personer och man säger att det bör beaktas i alla situationer även i hemmiljö. Samtidigt är det okej med fotbollen och biografbesök. Dessa många olika budskap är förödande för att åstadkomma genomslag i den avgörande budskapsöverföringen. Just nu kommer beskedet från ansvarig minister om antalet åskådare – och beslutet läggs på regionalt ansvariga. Oklokt.
Vi kommer inte att få ordning på covid-19 om man inte klarar att skapa gemensamma och tydliga åtgärder, som gäller allt som har ”en publik” och det som gäller samhället i övrigt, exempelvis förstår alltför många människor inte varför man ska ha munskydd på flyget men inte i kollektivtrafiken (likartade miljöer). Kommunikationen måste bli tydlig och i princip skötas av en myndighet (alltså inte av olika ministrar mer än på ett övergripande plan) och med stöd av experter inom kommunikation där det just nu också haltar
Kjell Cronert
Läs också Skriv på Min mening
Gå till toppen