Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Regionstyrets hantering av kollektivtrafiken resulterar i en upp- och nedvänd värld.”

Det är anmärkningsvärt att Region Skåne nedmonterar kollektivtrafiken under pandemin. De som måste åka kollektivt drabbas hårdast, tillsammans med personal på tåg och bussar. Det skriver Tina Christensen, Kommunal, Ingvar Carlsson, Seko, och Elin Gustafsson (S), riksdagsledamot.

Lok- och bussförare protesterar vid Knutpunkten i Helsingborg.Bild: Björn Lilja
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Cronapandemin gör att människor tvingas förändra sina resmönster för att bidra till minskad smittspridning. En del kan arbeta hemifrån. Andra måste fortfarande ta sig fram och tillbaka till jobbet med kollektiva färdmedel. Dessutom arbetar många i kollektivtrafiken; bussförare, tågvärdar och lokförare.
Pandemin ställer stora krav på att kollektivtrafiken bedrivs på ett sådant sätt att den inte sprider smitta. Turtäthet och kapacitet behöver upprätthållas i den omfattning som krävs för att minska risken för trängsel. Och de anställda måste ha schysta arbetsförhållanden. I Skåne är det tvärtom. Turtäten och kapaciteten har minskat och många anställda har tvingats att lämna sina jobb eller fått minskad arbetstid.
Det är anmärkningsvärt att Region Skåne, som styrs av alliansen, fortsätter att nedmontera kollektivtrafiken under pandemin. De som drabbas hårdast är människor som jobbar i utsatta yrken, inom till exempel skola, vård och omsorg.
Att alliansen inte tar ansvar för kollektivtrafiken syns på flera sätt.
Vid ett sammanträde i Region Skånes kollektivtrafiknämnds beredningsutskott nyligen lade Socialdemokraterna fram ett krav på att heltidstjänster ska vara norm i upphandling av kollektivtrafik. Det vill säga att de bolagsom ska få köra skånsk kollektivtrafik ska erbjuda de anställda heltidsjobb och inget annat. Moderaterna använde sin utslagsröst till att säga nej till kravet. Det betyder att det även framöver är ok med hyvling, nerdragning, av arbetstid med lägre löner som följd.
Region Skånes moderatledda styre har valt att inte stoppa den nedmontering av kollektivtrafiken som alliansen dragit igång trots att den S-ledda regeringen och samarbetspartierna Liberalerna och Centerpartiet tydligt redogjort för att de på grund av smittspridningen ersätter regionerna för förlorade biljettintäkter. Pengarna ska användas för att upprätthålla turtäthet och därmed trygga anställningar för personalen under pandemin.
Att alliansen fortsätter dra ner på kollektivtrafiken i Skåne och hävdar att det inte finns någon trängsel på tåg och bussar, trots tydliga bevis på motsatsen – inte minst i de korta filmer som resenärer och personal har lagt upp på sociala medier –är inte bara en anmärkningsvärd personalpolitik utan också ett uttryck för en politik som ökar risken för smittspridning för alla som inte har något annat val än att åka kollektivt.
Det moderatledda styret i Region Skåne har gång på gång upprepat att staten bör ge regionerna större resurser för att täcka det intäktsbortfall som sker under pandemin. Vi vill bara uppmärksamma styret på att människor måste kunna resa kollektivt för att staten ska ha några resor att ersätta. Staten vill bidra till minskad smittspridning och tryggt resande i hela landet. Vad vill egentligen styret i Region Skåne?
Regionstyrets hantering av kollektivtrafiken resulterar i en upp- och nedvänd värld. De som måste åka kollektivt drabbas hårdast, tillsammans med personal på tåg och bussar.
På fredag, den 27 november, sammanträder Region Skånes kollektivtrafiknämnd. Då har alliansen möjlighet att stoppa utvecklingen och göra om, stå upp för personalen och rädda skånsk kollektivtrafik.
Människor i Skåne har rätt till en kollektivtrafik som fungerar både under och efter pandemin.
Tina Christensen, avdelningsordförande för Kommunal Skåne.
Ingvar Carlsson, ordförande för Seko Skåne.
Elin Gustafsson (S), riksdagsledamot och ledamot i trafikutskottet.
Gå till toppen