Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Vi kan inte sätta in extra tåg hursomhelst.”

Skånetrafiken gör ett enormt arbete när det gäller att prioritera så att det under pandemin går att köra så mycket som möjligt i rusningstid. Det skriver Carina Zachau (M) och Lars Hansson (C)
, ordförande respektive vice ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.

Hur och när tågen ska gå planeras tillsammans med Trafikverket 1.5 år i förväg, skriver artikelförfattarna.Bild: Sven-Erik Svensson
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Företrädare för Socialdemokraterna, Kommunal och Seko hävdar att den S-ledda regeringen och samarbetspartierna Liberalerna och Centerpartiet tydligt har redogjort för att de på grund av smittspridningen ersätter regionerna för förlorade biljettintäkter (Aktuella frågor 24/11). Vi kan bara beklaga att de tror det.
Skånetrafikens intäktsbortfall uppgår till närmare 1,3 miljarder kronor under 2020. Det statliga stöd för 2020 som kommer Skåne till del ligger inte på mer än 360 miljoner kronor. Kvar står den skånska kollektivtrafiken med ett hål i budgeten på 930 miljoner kronor.
Redan i september förklarade Svensk Kollektivtrafik, branschorganisationen för den regionala kollektivtrafiken, att det statliga stödet till kollektivtrafiken är för litet.
Enligt Svensk Kollektivtrafik kommer det sammanlagda intäktsbortfallet under 2020 att ligga på över nio miljarder kronor. Staten betalar bara ut tre miljarder. Nästa år beräknas behovet vara en miljard per månad som pandemin fortgår, men staten betalar bara ut två miljarder kronor för hela året.
Skånetrafiken gör ett enormt arbete när det gäller att prioritera så att det under pandemin går att köra så mycket som möjligt i rusningstid.
I kollektivtrafiknämnden började vi arbeta med nödvändiga anpassningar under sommaren. Vi har förstärkt kollektivtrafiken där behovet är som störst, det vill säga när många ska till arbetet eller skolan – och under sommaren till och från stränderna.
Hela Skånetrafikens kapacitet används för att köra dem som måste resa i rusningstid. Då är det tomt på bussdepåerna. Däremot kan vi inte sätta in extra tåg hur som helst. Hur och när tågen ska gå planeras tillsammans med Trafikverket 1,5 år i förväg.
Företrädarna för Socialdemokraterna, Kommunal och Seko påstår att vi hävdar att det inte finns någon trängsel på tåg och bussar. Det är inte sant. Det är trångt på vissa avgångar där vi inte ens har en teoretisk möjlighet att utöka trafiken, men på de allra flesta avgångar är det extremt få som reser. Det totala resandet med Skånetrafikens tåg och bussar under 2020 är 35 procent lägre än 2019. Under pandemin har resandet halverats.
Banarbeten pågår hela tiden, även under pandemin, och påverkar i allra högsta grad Skånetrafikens möjligheter att köra bussar och tåg. Ett exempel är det banarbete på Västkustbanan som nyligen avslutades där tågtrafiken på sträckan mellan Ramlösa och Ängelholm var avstängd och tågen fick vända söderut i Ramlösa, något som tvingar Skånetrafiken att köra med korta tåg. Vi har tagit del av filmer från dessa tåg som lagts upp på sociala medier, men kan också konstatera att det 6 minuter senare går ett tåg som har en beläggning på under 12 procent.
Skånetrafiken informerar hela tiden via sin hemsida om hur man kan göra, hjälpas åt, för att minska trängseln. Dessutom finns det information ombord på bussarna och tågen. Dessutom kan man gå till en livetjänst på hemsidan där beläggningen kan följas i realtid.
Vi är fullt medvetna om att det finns resenärer som inte har något val, men det är också viktigt att alla som har någon form av flexibilitet i sin vardag anpassar sina resvanor i enlighet med Folkhälsomyndighetens riktlinjer.
Företrädarna för Socialdemokraterna, Kommunal och Seko anklagar alliansen för att inte ta ansvar för kollektivtrafiken.
Region Skånes upphandlingspolicy beslutades 2018, när Socialdemokraterna styrde Region Skåne. I den regleras vilka krav Region Skåne som upphandlande myndighet ska ställa. Ett parti som först driver igenom spelregler för upphandling när de styr och sedan kritiserar andra partier när de följer dessa spelregler är svårt att ta på allvar.
Carina Zachau (M), regionråd i Skåne och ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
Lars Hansson (C), förste vice ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
Gå till toppen