Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ola Tedin: Vestager sätter ner foten mot Google & Co.

Margrethe Vestager är EU-kommissionär för digitala frågor.Bild: Olivier Hoslet
Detta är en opinionstext från ledarredaktionen. HDs hållning är oberoende liberal.
Danska EU-kommissionären Margrethe Vestager förbereder en ny tuff lagstiftningsrond mot globala teknikjättar som Google, Facebook och Apple.
Redan som kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor i förra kommissionen fick den tidigare danska finansministern namn om sig som en stark förespråkare för fri konkurrens på internet. Under sina första två år på posten hann hon dela ut över 3 miljarder euro i böter till bland annat Apple, och återvann omkring 16 miljarder euro i återbetalade otillåtna statsstöd.
Så teknikjättarna har all anledning att dra öronen åt sig när Vestager nu i sin nya roll som kommissionär för digitala frågor lägger två långtgående lagförslag för digitala marknaden och digitala tjänster.
Det kan behövas, åtminstone till en del, för den digitala marknaden och dess produkter borde trots allt stå under samma regler som resten av EU:s inre marknad. Där finns det onekligen en del att göra.
Ett av förslagen handlar om att vad företagen gör med sina kunddata måste bli mer transparent. Det ska säkra att ”kunder och användare har tillgång till en bred samling säkra varor och tjänster digitalt, som vi har i den fysiska världen”, påpekade Vestager när hon presenterade sina förslag.
Facebook och andra ska tvingas dela med sig av information om specifika användare till exempel till domstolar under vissa omständigheter. Men de ska också kunna underlätta för användare att anmäla potentiellt olagligt innehåll och de sociala medierna ska skilja annonser och marknadsföring från det innehåll som användarna själva skapar.
Det andra lagförslaget handlar om teknikjättarnas dominans. Kommissionen vill där förbjuda företeelser som den anser är ”uppenbart orättvisa”, som till exempel förinstallerade appar som inte går att ta bort. Google ska inte heller kunna ge sina egna tjänster förtur vid sökningar. Blotta storleken gör även att alternativa uppstickare får svårt att hävda sig och lagstiftningen vill jämna ut marknadens spelplan på det området.
Teknikjättarnas dominans påverkar hela branscher och inte heller journalistiken undkommer deras påverkan. Det blev till exempel uppenbart här på tidningen i måndags när Googles tjänster för mejl och videomöten drabbades av globala störningar under några timmar. Liksom användarna på skolor, företag och myndigheter är även tidningar beroende av jättarnas produkter.
Detta beroende har också nyligen genomlysts av medieforskaren Carl-Gustav Lindén i boken Silicon Valley och makten över medierna. Globala teknikföretag, med Google och Facebook i täten, får allt större makt över nyhetsmedierna och deras monopol på den digitala annonsmarknaden påverkar stort vilken journalistik som når de digitala mediekonsumenterna, konstaterar Lindén.
Kommissionens lagförslag är nu överlämnat till Europaparlamentet och medlemsländernas regeringar, som ska säga sitt. Räkna med en stenhård påverkanskampanj från teknikjättarna gentemot lagstiftarna i Strasbourg och alla medlemsländer innan förslaget blir lag på riktigt.
Gå till toppen