Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Storbanken varnar för telefonbedragare

Telefon- och investeringsbedrägerierna slog igenom på bred front för tre år sedan. Sedan dess har de ökat år för år, enligt storbanken Swedbank.

Olika typer av bedrägerier har blivit allt vanligare i takt med att kontanter inte längre används i samma utsträckning. ArkivbildBild: Leif R Jansson/TT
I takt med att kontanthanteringen minskat markant i Sverige har den grova organiserade brottsligheten hittat nya sätt att komma över snabba pengar.
I stället för kassa- och värdetransportrån, som främst drabbade företag och banker, är det numera allt vanligare med olika typer av telefon- och investeringsbedrägerier riktade direkt mot privatpersoner.
Drivkrafterna är många. Det är enkelt och går att genomföra utan avancerad teknik. Det kan ge tillgång till avsevärda belopp och är möjligt att organisera i stor skala, bland annat med så kallade callcenter.
Dessutom är straffsatsen låg.
Enligt storbanken Swedbank slog telefonbedrägerierna igenom på bred front 2017. De ökade sedan lavinartat, upp med nästan 200 procent 2019. Ökningen fortsatte under pandemiåret 2020 – fast i mer blygsam skala.
– Vi informerar ständigt våra kunder för att öka medvetenheten om de här bedrägerierna. Även om det är positivt att fler är uppmärksamma på detta så är det fortfarande för många kunder som drabbas, säger Ralf Bagner, presstalesperson på Swedbank.
– Du ska exempelvis aldrig lämna ifrån dig bankkort eller koder för inloggning, tillägger han.
Förutom telefonbedrägerierna, som även kallas vishing – där kunder kontaktas av personer som bluffar och utgör sig för att vara banktjänstemän eller poliser – har det även blivit vanligare med fejkade annonser och erbjudanden där bedragarna ofta använder sig av kändisar för att lura till sig godtrogna bankkunder.
– Det är just vishing och investeringsbedrägerier som våra kunder vanligtvis utsätts för, säger Bagner.
Andra metoder är så kallad phishing, där bedragarna fiskar fram känsliga kort- och bankuppgifter, eller falska sms med länkar till sidor där du uppmanas att uppge personliga koder.
Swedbank varnar även för bedrägerier med koppling till covid-19-pandemin, där exempelvis personer utger sig att komma från Folkhälsomyndigheten och att de måste komma in i lägenheten för att jobba med smittspårning.
En varning utfärdas även för annonser för skyddsutrustning eller läkemedel mot covid-19 eller bedrägerier där någon erbjudit sig att handla åt riskgrupper mot förskottsbetalning, enligt Swedbank.
Antalet anmälda bedrägerier totalt minskade med 13 procent i fjol till 213 000 stycken, enligt preliminär statistik från Polisens nationella bedrägericentrum (NBC). Det följer på en nedgång på 5 procent 2019,
”Främst beror minskningen på att det anmälts färre kortbedrägerier”, skriver Lotta Mauritzon på NBC i ett mejl till TT.
Fysiska bedrägerier, som förutsätter att personer träffas för att bedrägeriet ska kunna genomföras, har också minskat samtidigt som det i Sverige – till skillnad från många andra länder – har anmälts relativt få bedrägeribrott med direkt koppling till pandemin.
Romansbedrägerier – via dejtingsajter eller sociala medier – går dock mot strömmen och fortsatte i fjol att öka till drygt tusen anmälda fall i fjol, upp från 917 under 2019.
Enligt polisen utger sig bedragaren ofta för att vara en engelsktalande man som befinner sig utomlands i tjänsten som när en relation pågått en tid plötsligt behöver pengar.
Investeringsbedrägerierna ökade i fjol marginellt, till 1 622 anmälda brott. Och totalt ökade antalet anmälda bedrägerier med inslag av social manipulation till 17 559 i fjol, upp från 14 314 under 2019, enligt preliminär statistik från NBC.
Fakta

Några handfasta tips för att skydda sig

Lämna aldrig ifrån dig ett bankkort eller en så kallad dosa du fått från banken.

Lämna aldrig ut koderna du använder för inloggning eller signering i internetbanken eller mobilappen till någon annan.

Lämna aldrig ut kortnummer eller annan personlig information till obehöriga.

Släppa aldrig in personer som uppger sig komma från Folkhälsomyndigheten och vill arbeta med smittspårning.

Se upp för annonsbedrägerier där det erbjuds skyddsutrustning eller botemedel mot covid-19.

Ta inte emot hjälp från främlingar som erbjuder sig att handla åt dig eller liknande.

Näthandla inte från osäkra sajter, som inte är anslutna till 3D Secure.

Kontakta din bank och spärra ditt kort direkt om du misstänker att någon obehörig har kommit över dina kortuppgifter.

Källa: Swedbank

Gå till toppen