Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

På Kubikskolan blir det hemmastudier – men först samlas eleverna på plats

På Kubikskolan i Helsingborg blir det, precis som på de kommunala skolorna, distansundervisning. Men vid skolstarten imorgon blir det först samling i klassrummen – på plats.
På tisdagen tänkte skolan om. Eleverna samlas i halvklasser i stället för hela klasser.

”En del saknar laddare, har datorer eller böcker i skåpen”, säger Bengt Schölander och tillägger att man kommer se till att det inte uppstår trängsel vid skåpen.Bild: Björn Lilja
När Helsingborgs stad på måndagen bestämde att följa Smittskydd Skånes rekommendation om distansundervisning på högstadiet valde fristående Kubikskolan att gå på samma linje.
– Hade vi inte fått besked från staden då så hade vi fattat beslutet i alla fall, säger Bengt Schölander, rektor på skolan.
Men när vårterminen drar igång imorgon, onsdag, blir det inledningsvis på plats. Först var tanken att alla elever i årskurs 7-9, totalt elva klasser, skulle samlas i sina respektive klassrum. I ett brev informerades vårdnadshavarna om vilka tider som gällde för respektive årskurs.
Men det upplägget ifrågasattes internt på skolan – och gjordes om.
– I dag har vi studiedag och då har det framförts åsikter om att vi måste kunna göra det här snäppet bättre. I de diskussionerna har vi reviderat upplägget, säger Bengt Schölander och berättar att eleverna i stället kommer träffas i halvklass.
Elever i årskurs 7, med fyra klasser, kommer först till skolan på morgonen. Mentorer välkomnar dem utomhus och följer dem till klassrummen, berättar Bengt Schölander. Där får de 20 minuters information innan de går till sina skåp för att hämta böcker och annat skolmaterial och sedan går hem.
Därefter kommer årskurs 8 följt av årskurs 9.
– Det blir mellan 8-10 elever i varje klassrum. Det är stora klassrum med plats för 20-25 elever så det blir ganska enkelt att sprida ut dem.
Informationen i klassrummen handlar om att få eleverna att förstå hur viktigt det är att sköta distansundervisningen. Något som är särskilt viktigt på Kubikskolan där en del elever har utmaningar med språket och motivationen, menar Bengt Schölander.
– Det blir ett viktigt pepping-samtal. Att se till att inte tappa taget utan hålla i. Vi behöver få dem att hänga med från början.
– Sen handlar det om praktisk information. Det är också ett tillfälle för mentorn att titta dem i ögonen och fråga hur de haft det över jul.
Blir det inte motsägelsefullt att först träffas och sedan ha distansundervisning?
– Det här är jättesvåra frågor. Men vi tycker att det här är rimlig givet förutsättningarna. Garantier att ingen kommer smittas imorgon, det vet jag ju inte om jag kan ge.
Inom Helsingborgs stad är det upp till varje skola att själv bestämma hur de ska inleda vårterminen imorgon.
”Vi har inga andra uppgifter än att alla sätter igång på distans”, kommenterar Maria Boman Hansson, kommunikationsansvarig på skol- och fritidsförvaltningen i ett sms till HD.
Gå till toppen