Annons

Annons

opinion

Aktuella frågor
”Alkohol är inte en vara som andra och därför är Systembolaget annorlunda.”

Vi vill göra allt vi kan för att minska spridningen av coronaviruset i Sverige och samtidigt upprätthålla den svenska restriktiva alkoholpolitiken. Det skriver Johan Lindblad, chef för enheten för samhällsrelationer på Systembolaget.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

En ansvarsfull försäljning bygger på god service samt ett djupt och brett sortiment – och delvis på nya metoder. Nu finns till exempel hemleverans i hela Skåne, skriver Johan Lindblad.

Bild: Fredrik Sandberg/TT

Annons

Självklart håller vi på Systembolaget med Annette Linander (C) om att bolaget har ansvar för att minska spridningen av coronaviruset i Sverige (Aktuella frågor 29/1). Men man måste skilja på hur livsmedel och alkohol ska säljas.

Systembolaget finns till för att minska alkoholens skadeverkningar i Sverige. Det sker genom ålderskontroll, att aldrig sälja till berusade personer eller till dem som kan misstänkas langa.

Systembolaget är också unikt genom att det inte drivs av privat vinstintresse; det strävar aldrig efter att öka sin försäljning och har aldrig lockpriser. Därför leds kunderna aldrig runt i butiken för att de ska fylla sina korgar med fler varor än de tänkt sig. Det är lätt att hitta rätt och den som vill ha en flaska rött vin från Italien ser hyllorna direkt. Det minskar trängseln och den tid kunderna är inne i butiken.

Annons

Långt innan det fanns rekommendationer om maxantal kunder i butiker under pandemin, införde Systembolaget slussning. Kunderna får – med gott avstånd – köa utanför butikerna innan de släpps in. Slussningen gör att när de väl är inne hittar de lätt de drycker de ska ha. Köerna till kassorna minimeras och besöket går snabbt.

Annons

Det kan se ut som att köerna utanför butikerna är långa, men de betas snabbt av och inne i butiken finns inga eller korta köer. Systembolaget uppmanar också sina kunder att komma ensamma och på tider när färre handlar. Många har tagit det till sig och kundmönstret har ändrats.

Vid storhelger, nu närmast påsken, råder ett större tryck än annars och både Systembolaget och kunderna måste planera så att smittspridning förhindras.

Annette Linander har rätt i att Systembolaget behöver utvecklas för att även i fortsättningen ha samma höga förtroende som idag hos kunderna och Sveriges befolkning.

En ansvarsfull försäljning bygger på god service samt ett djupt och brett sortiment – och delvis på nya metoder. Visserligen kan det ibland kräva lite mer av kunderna än ett spontant besök i en butik gör. Nu finns till exempel hemleverans i hela Skåne.

Hemleverans är inte gratis, men för oss på Systembolaget är vårt samhällsuppdrag viktigast och vi vill inte locka med fri frakt.

Annons

Ett par butiker testar just nu utlämning av packade varor vid särskilda ingångar, men Systembolaget kommer aldrig att sälja eller lämna ut alkohol på en parkering där det inte går att upprätthålla Systembolagets försäljningsregler: att kunden är över 20 år, inte är berusad eller kan misstänkas för langning.

Alkohol är inte en vara som andra och därför är Systembolaget annorlunda.

Vi vill göra allt vi kan för att minska spridningen av coronaviruset i Sverige och samtidigt upprätthålla den svenska restriktiva alkoholpolitiken, inte minst för att den också bidrar till minskad smittspridning under pandemien.

Annons

Systembolaget vill fortsätta utvecklas så att våra kunder får den service de kan förvänta sig av oss, men vi kan inte alltid ta goda idéer från andra butikskedjor för vårt uppdrag är större än så, Systembolaget finns till för att minska alkoholens skadeverkningar i Sverige.

Johan Lindblad, chef för enheten för samhällsrelationer på Systembolaget.

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy