Annons

Annons

Annons

Skivrecensioner

Musik
Allan Petterssons monumentala symfoni vilar på Nerudas politiska diktning

Christian Lindberg och Norrköpingssymfonikerna undviker tendensen att låta denna musik bli jämntjock.

Text

Det här är en recension.Analys och värderingar är skribentens egna.

Allan Pettersson och Pablo Neruda.

Bild: Leif R Jansson/TTHD-Sydsvenskans arkiv

Annons

Dirigenten Christian Lindbergs cykel på BIS med Allan Petterssons samtliga symfonier har kommit fram till den monumentala nr 12 med titeln ”De döda på torget”, komponerad för stor kör och orkester. Verket bygger på nio dikter hämtade ur Pablo Nerudas ”Canto general”. Neruda skrev dessa dikter, där den första gett symfonin dess namn, som en reaktion på en massaker på arbetare i Santiago 1946. Dikterna var på alla sätt högaktuella när Pettersson tonsatte dem vid mitten av 70-talet, men han betonade själv inför uruppförandet deras allmänmänskliga och tidlösa karaktär. Tillsammans bildar text och musik ett konstverk som inte heller idag förlorat sin allmängiltighet.

0 kren månad

Läs för 0 kr i en månad.

Läs för 0 kr i en månad – därefter tills vidare 149 kr/månad. Ingen bindningstid. Säg upp när du vill.

Visa vad som ingår i Digital

Det här ingår i Digital

  • Alla nyheter på hd.se
  • Nyhetsappen med pushnotiser
  • Nyhetsbrev med senaste nytt

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan