Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Varning för bolag som skönmålar hållbarhet

Många svenska bolag har en hållbarhetschef. Men ofta är det kommunikationschefen som har fått ett extra uppdrag. Experter ser en risk för greenwashing – en miljöanpassad skönmålning – där hållbarhet bara blir luftslott.

Miljöexperter varnar för att större bolag som inte har en dedikerad hållbarhetschef kan ägna sig åt greenwashing. ArkivbildBild: Adam Ihse/TT
I flera stora bolag förekommer det att kommunikationschefen också är bolagets hållbarhetschef. Lin Lerpold, docent vid Handelshögskolan i Stockholm och chef för SIR, Center for Sustainability Research, är inte förvånad över utvecklingen.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen