Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Elevhälsans tips till dig som pluggar hemma

Inställda fritidsaktiviteter i kombination med distansundervisning har fått elever att vända sig till gymnasieskolans elevhälsa. Samtidigt gör pandemin att många verktyg saknas i det stöd som brukar ges till de elever som känner sig ensamma och nedstämda.

Cecilia Wahlén, skolsköterska, Annika Nelandersson, skolsköterska och Louise Lovén, skolsköterska har sett hur nya elever vänder sig till skolhäslovården under pandemin. Foto: Privat
Skolsköterskorna Louise Lovén Åström och Cecilia Wahlén och skolkuratorn Annika Nelandersson har inte noterat någon anmärkningsvärd uppgång i antalet elever som vänder sig till elevhälsan under pandemin.
Men de ser risker för elevernas psykiska och fysiska hälsa när de drabbas av en kombination av inställda fritidsaktiviteter och distansundervisning. En del elever har vänt sig till dem av just den anledningen.
– För en del innebär det att de sociala mötesplatserna försvinner helt, säger Louise Lovén Åström, som är skolsköterska på Rönnegymnasiet.
Elevhälsan har noterat att elever börjat vända sig till dem just i samband med de utökade coronarestriktionerna.
– För de som tränar mycket och har starka engagemang i sina idrottsföreningar eller andra fritidsaktiviteter har vardagen blivit väldigt annorlunda, det är en stor omställning att förlora sina rutiner. En del mår inte bra av det, säger Cecilia Wahlén.
För de ungdomar som har sitt huvudsakliga umgänge i skolan och under sina fritidsaktiviteter kan ensamheten blir stor, något som ökar risken för psykisk ohälsa.
Samtidigt blir eleverna svårare att nå och elevhälsan saknar nu många av de verktyg som i normala fall används för att hjälpa och förebygga.
– Vi kan inte rekommendera vare sig aktiviteter eller mötesplatser för elever som skulle behöva det för sitt psykiska mående. Promenader och motion utomhus är det vi kan rekommendera i nuläget, säger Annika Nelandersson.
Elevhälsan erbjuder möjligheten att träffas på plats i skolan, eller via digitala mötesplatser. De finns på alla skoldagar, men distansundervisningen gör det svårt för eleverna att spontant söka upp skolsköterska eller kurator.
– Lärare och mentorer gör ett jättearbete i att vara observanta och fånga upp ungdomar som ser ut att inte må bra, säger Louise Lovén Åström.
Gymnasieskolans elevhälsa har sett en viss ökning när det gäller frånvaron i samband med distansundervisningen.
– För ungdomar som har problem med motivationen i vanliga fall blir det ännu svårare när de ska sitta hemma. En del har mycket svårt att hålla fokus, säger Cecilia Wahlén.
Samtidigt finns det gymnasieelever som trivs med distansundervisningen, har högre närvaro och fokuserar bättre hemifrån.
– Det finns elever som har svårt att fokusera i det stora sammanhanget. För dem kan det kännas bättre i en lugn hemmiljö, säger Annika Nelandersson.
Erfarenheten från distansundervisningen kan användas för att underlätta för dessa ungdomar även efter pandemin, tror elevhälsan.
– Kunskaperna kan bidra till nya former av anpassningar, säger Louise Lovén.
Fakta

Fem tips till dig som pluggar hemma

1. Rutiner

Gå upp i tid före första lektionen. Förbered sig som om du skulle ha gått till skolan. Då uppfattar din hjärna att dagen har börjat.

2. Starta dagen

Ett knep för att komma igång på morgonen är att skilja på skoldag och fritid, gå gärna till skolan. Ta en kort promenad innan du startar din skoldag.

3. Kroppsspråk

Det är lätt att tappa fokus när skolan är på skärmen. Om du håller ögonkontakt med läraren och visar att du hänger med minskar risken att tankarna flyger iväg.

4. Välj en bra plats

Skilj på skoldag och fritid genom att välja en skolplats hemma. Städa undan allt som kan distrahera dig så är det lättare att fokusera. Stäng mobilen eller sätt den på ljudlöst. Bäst är att lägga den på ett annat ställe så länge det är lektioner.

5. Pausa

När det är rast, gör något som ger dig energi. Rör på dig för att inte bli stel och för att blodcirkulationen ska komma igång, du blir piggare då. Ta gärna några andetag i friska luften.

Källa: Elevhälsan på Ängelholms gymnasieskola.

Gå till toppen