Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ledare: Håll 1177 fortsatt trovärdigt. Utan misstankar om jäv.

Goda råd vid sjukdom är svåröverskattat.Bild: Anders Wiklund/TT
Detta är tidningens huvudledare. HDs hållning är oberoende liberal.
För den som blir sjuk ligger oro nära till hands och det egna vårdbehovet kan vara svårt att bedöma. Därför finns möjlighet att få råd via 1177 Vårdguiden – sakligt och professionellt.
Likväl är det begripligt om krassliga huvudstadsbor har börjat fundera kring tjänstens driftsform och pålitlighet.
Stockholm har, som enda region i landet, lagt ut 1177 på entreprenad och Medhelp har via dotterbolaget Vårdtjänster skött telefonrådgivningen i ett par decennier. Det framstod som en upphandlad tjänst bland andra tills vårdbolaget Kry lade ett bud på Vårdtjänster. Nu är den fortsatta driften en stekhet diskussionsfråga både etiskt och politiskt.
Kry driver dels en plattform för digitala vårdbesök, dels vanliga vårdcentraler och har marknadsfört sig hårt mot allmänheten på senare år. Knappt hade nyheten om uppköpet spridits förrän aktörer från olika håll började peka på jävsrisken. Hur lämpligt är det egentligen att rådgivarna är anställda i ett bolag som kan tjäna pengar på att vårdbesöken blir fler?
Krys Sverigechef Erik Hjelmstedt ser förstås inte de dubbla rollerna som något problem: Han kallar det "enormt insinuant" att antyda att bolaget skulle bryta mot lagar och regler. Ser politikerna en jävsrisk, så får de väl reglera mer, säger han till Svenska Dagbladet.
Till saken hör att Kry redan visat god förmåga att utnyttja kryphål i olika regelverk. När Sörmland sänkte egenavgifterna flyttades till exempel bolagets verksamhet med digitala kontakter dit. Vips, så kunde patienter från hela landet erbjudas vårdmöten i mobilen för bara en hundralapp. Och när Kry etablerade två vårdcentraler i Stockholm styrdes patienterna främst mot den ena – så kunde den andra kvalificera sig för etableringsbidrag.
Men det handlar egentligen inte om Kry, utan om principiella avvägningar.
Det är inte svårt att föreställa sig situationer då dubbla roller kan bli ett problem för vilken aktör som helst. Med samma bolag som rådgivare och vårdgivare är det närmast upplagt för trovärdighetsproblem. Den insikten tycks nu slutligen ha väckts inom den blågröna majoriteten i Region Stockholm. På tisdagen stod det klart att partierna gör helt om och förbereder en upphandling med krav på att 1177 ska drivas av en aktör som har en tydligt oberoende ställning.
"Översynen är inte ett uttryck av misstro mot en enskild vårdaktör utan ett principiellt förhållningssätt till just sjukvårdsrådgivningsfunktionen”, förklarar partierna.
Klokt så, för även om ett bolag tar sig an dubbla roller med oklanderliga intentioner, så kvarstår ändå risken att det uppstår intressekonflikt. Och även om det inte uppstår någon sådan, så ligger misstanken nära till hands. Det kan vara förödande för en verksamhet som måste ha allmänhetens förtroende.
Ännu återstår vissa oklarheter att reda ut. Trots nya upphandlingskrav skulle Kry till exempel kunna driva 1177 fram till 2023 – om de folkvalda inte säger upp avtalet och stoppar uppköpet. Det är också ovisst om någon annan privat aktör är intresserad av att ta över rådgivningstjänsten. Regionledningen håller öppet för att åter börja driva den i offentlig regi.
Viktigast är hursomhelst att trovärdigheten sätts främst. Oavsett driftsform måste rådgivningen vara höjd över jävsmisstankar i alla delar av landet.
1177 har ett svåröverskattat värde i samhället – förutom att ge tips om hantering av sjukdomssymptom minskar råden även oro och onödiga vårdbesök. Men detta värde devalveras i samma stund som sjuka behöver fundera kring om affärsintresse och patientintresse kanske blandas ihop.
Gå till toppen