Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Så gör ljuden ”Little nightmares 2” rysligare

Snedstämda blockflöjter, knarrande golv och en läskig lärarinna som spelar piano. Ljuden är viktiga för att sätta stämningen i rysarspelet ”Litte nightmares 2”.
– Det ska kännas som en värld där man inte hör hemma säger ljuddesignern Tobias Lilja.

En obehaglig lärarinna gör livet surt för "Little nightmares 2":s påsbeklädda protagonist. Pressbild.Bild: Tarsier/Bandai Namco/TT
Ljud och musik är alltid viktiga i spel, men kanske är de lite extra viktiga i ett spel åt rysarhållet, som i nysläppta ”Little nightmares 2”. Barnets barfotasteg på betong kontrasterar mot monstrens hotfulla andning – allt för att skapa en känsla av utsatthet.
Ljuden har fått ta plats i spelet, berättar Tobias Lilja vid Malmöutvecklaren Tarsier, som ligger bakom spelet. Han är utbildad musikproducent, och halkade in på tv-spel när Tarsier sökte en ljuddesigner för tio år sedan.
– Jag hade ingen erfarenhet, men hade lite tur och fick chansen, förklarar han.
”Little nightmares 2” saknar dialog, vilket gör att berättelsen behöver bäras fram på andra sätt, och där träder övriga ljud in.
– Ljudet har den här förmågan att det kan smyga sig på, det kan komma underifrån och suga in en i spelvärlden, säger han.
Det första ”Little nightmares” utspelades på en undervattensfarkost, vilket enligt Tobias Lilja ledde till en ganska homogen ljudbild.
– Nu har vi en lite större värld, det är utomhusmiljöer och mer varierat. Vi har en skog, en skola, ett sjukhus och en stad där man springer på hustak. Så det har varit mycket mer olika miljöer, och jag ville tidigt få de här miljöerna att kännas unika ljudmässigt, säger han.
Exempelvis skiljer sig instrumenten åt som används i musiken i de olika miljöerna, och monstren på de olika platserna har också egna ljud.
– Genom att skruva till musiken och ljuden, kanske snedstämma instrumenten så att de är lite falska, så att de känns lite trasiga, kan man känna att hela världen är konstig, att man inte förstår den fullt ut, och man kan känna sig lite utsatt av den anledningen.
Skolbanan har en obehaglig lärarinna som monster. Hon spelar piano, vilket blir en del av ett pussel för spelaren att lösa.
– När lärarinnan spelar så hör hon dig inte, men så fort hon slutar så kan hon höra, och då gäller det att vara tyst, förklarar Tobias Lilja.
För den lilla ljudgruppen på Tarsier gällde det att hitta på vilken musik en monsterlärare spelar – är den för varm och romantisk riskerar spelaren att känna sympati för henne.
– Vi labbade lite med olika slags pianomusik för att se vad som passade. Jag ville ha något ganska styltigt, lite staccato, och att stycket svävade mellan att vara konstigt och dissonant och ibland lite glatt, så att man aldrig riktigt vet.
”Little nightmares 2” är ute nu till pc, PS4, Xbox One, Stadia och Switch.
Fakta

"Little nightmares 2"

Pusselskräckäventyret "Little nightmares" släpptes 2017 och förlitade sig främst på atmosfärisk rädsla och skrämmande omgivningar. Spelet har sålt i tre miljoner exemplar.

Uppföljaren, precis som originalet utvecklat av Malmöbaserade företaget Tarsier, fortsätter i samma stil. Spelet har fått övervägande positiva reaktioner av kritiker, och ligger omkring 84 på sajten Metacritic, som sammanställer recensionsbetyg.

"Little nightmares 2" släpptes till pc, PS4, Xbox One, Switch och Stadia den 11 februari. Switch- och Stadiaversionerna har utvecklats med hjälp av nederländska Engine Software respektive brittiska Supermassive Games.

Gå till toppen