Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Elin Henriksson: Att M kallar sig Sveriges nya miljöparti är komiskt.

I klimatfrågan har Moderaterna inte mycket trovärdighet.Bild: Jessica Gow/TT
Detta är en opinionstext från ledarredaktionen. HDs hållning är oberoende liberal.
Moderaterna har bäst miljöpolitik enligt svenska folket, konstaterade partiet självt i sina sociala medier i måndags. En mer korrekt beskrivning är troligen: Moderaterna har bäst miljöpolitik enligt sina egna väljare.
Deras uppgift är visserligen inte falsk, i Demoskops senaste opinionsmätning svarade 20 procent "Moderaterna" på frågan om vilket parti som har bäst miljö- och klimatpolitik. Först på andra plats kom Miljöpartiet med 19 procent. Men som Kvartals vetenskapsredaktör Henrik Höjer konstaterar i en analys av undersökningen är det framför allt intressant om ett parti har "en större andel som anser att man har bäst politik i en viss fråga än andelen sympatisörer".
Moderaternas 20 procent motsvarar knappt deras väljarstöd, medan Miljöpartiets 19 procent innebär att nästan fem gånger fler än deras väljare anser att de har bäst klimatpolitik. Konstaterandet "Sverige har fått ett nytt miljöparti. Vi heter Moderaterna" är alltså väl kaxigt.
Det är inte första gången Moderaterna försöker göra ett annat partis retorik till sin egen. Inför valet 2006 marknadsförde de sig som "det nya arbetarpartiet" och använde begrepp som "arbetslinjen" så intensivt att många knappt minns att det ursprungligen brukades av Socialdemokraterna.
Det är föga sannolikt att en plagiering av Miljöpartiets retorik skulle lyckas lika väl. Men det är troligen inte heller syftet med utspelet. Inte ens Moderaterna själva lär tro att Miljöpartiets väljare kommer att kunna lockas över till dem, så som de socialdemokratiska gjorde under Nya Moderaternas glansdagar.
Nej, inlägget är nog snarare tänkt att vara en nagel i ögat på Miljöpartiet och att roa de egna väljarna.
För som "miljöparti" har Moderaterna inte mycket trovärdighet. Deras planer på budgetsamarbete med riksdagens mest klimatföraktande parti, Sverigedemokraterna, gör det svårt att ta deras politik på området på allvar. Att det enda de själva har att komma med är ett evigt tjat om kärnkraft gör inte saken bättre.
Kanske lyckas de dock genom kärnkraftsivern övertyga sina egna väljare om att de inte är helt nonchalanta inför klimatförändringarna. Och det är nog en smart strategi. Moderaterna lär aldrig bli ett parti som vinner röster på sin miljö- och klimatpolitik. Men som ett stort parti med en relativt bred väljarskara måste de göra tillräckligt mycket för att inte skrämma bort personer som bryr sig om klimatet utan att ha det som sin viktigaste fråga. Demoskops mätning tyder på att de lyckas med just det.
Samtidigt måste de göra tillräckligt lite för att deras konservativa väljarbas inte ska tvingas möta tanken på att behöva förändra sina levnadsvanor. En offensiv klimatpolitik vore därför ett mycket större risktagande för Moderaterna än att, som nu, ha en nästan obefintlig sådan. Det gör att benämningen miljöparti blir närmast komisk, vilket återspeglas i att kommentaren "haha" är frekvent under inläggen på Instagram och Twitter.
Gå till toppen