Annons

Annons

Kultur

Böcker
Kjell Espmark har en särskild förmåga att fånga konstens kraft

De döda tar revansch i Kjell Espmarks nya diktsamling. Ann Lingebrandt läser en diktare som låter oss höra stenen flämta.

Det här är en recension.Analys och värderingar är skribentens egna.

Kjell Espmark, född 1930, debuterade med diktsamlingen "Mordet på Benjamin". Han innehar stol nr 16 i Svenska Akademien.

Bild: Cato Lein

Annons

Vilka av dagens kulturskapare kommer att vara ihågkomna om, säg, ett par sekel? Det är inte alls säkert att det är någon av dem som har högst status just nu – det historiska minnet är inte alltid så förutsägbart. Hovorganisten Bach var visserligen knappast förbisedd under sin livstid, men han ansågs inte helt up-to-date och efter hans död var sönerna mer i ropet. Få hade kunnat ana att han en dag skulle räknas som en av världens absolut främsta kompositörer. I dikten ”Jag trodde mig borta för alltid” låter Kjell Espmark honom själv häpna över Mendelssohns tilltag att väcka Matteuspassionen till liv: ”Förstod att musiken jag trott förlorad, / sekel på sekel av glömd musik, / blivit för alltid nutida.”

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs HD för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på hd.se och i vår nyhetsapp.
  • HDpasset med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy