Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Markarydsbanan hotas av rejäla förseningar – persontrafik tidigast 2027

Förhoppningen var att starta persontrafik på Markarydsbanan 2023. Nu tyder allt på att det blir tidigast 2027. Trafikverket meddelar att mötesspåret i Knäred blir dyrare än beräknat och måste lyftas in i Nationella Infrastrukturplanen. Samtidigt vill Trafikverket implementera ett helt nytt signalsystem av europeisk standard och deras jurister utreder dessutom om mötesspåret i Knäred kräver en helt ny järnvägsplan (detaljplan).

Klockan tickar fort när stora infrastrukturprojekt ska genomföras. Allt tyder på att persontrafiken på Markarydsbanan inte kommer att starta förrän tidigast 2027 efter att Trafikverket plötsligt informerat om att det kan komma att krävas en ny järnvägsplan och att de tidigare ekonomiska kalkylerna för mötesspåret i Knäred räknats upp med 30 miljoner kronor.Bild: Sven-Erik Svensson
Mötesspåret som ska möjliggöra entimmestrafik mellan Halmstad och Markaryd, med tågstopp i Veinge och Knäred beräknas bli cirka 30 miljoner kronor dyrare än vad som tidigare uppgetts.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen