Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

”Fem snubbar som åker runt och käkar hamburgare från norr till söder är på nåt sätt en pojkdröm”

Instagram-kontot Filmfabriken drivs av bröderna Joakim och Niklas Faered. De har idag runt 470 000 följare. Nu ska de ta steget till en ny nivå. Tillsammans med Helsingborgsföretaget Acme. Det blir i form av en landsomfattande snabbmatstest.

I Snabbmatsfaerden kommer Niklas och Joakim Faerden under 10 dagar ta sig drygt 500 mil runt om i Sverige, från Kiruna i norr till Malmö i söder i jakten på Sveriges bästa snabbmatsställen och gatukök.Bild: Anders Malmberg
Under 10 dagar ska bröderna Niklas och Joakim Faerden åka drygt 500 mil i Sverige, från Kiruna i norr till Malmö i söder, för att testa snabbmat.
– Det blir kanske 20-25 ställen totalt, säger Niklas Faerden.
Båda bröderna är genuint intresserade av snabbmat.
– Jag jobbar själv som kock och jag vet hur mycket inspiration man kan få från snabbmat. Ofta lagas det lagas av folk som lägger ner sin själ i det, säger Joakim Faerden.
Bröderna Faerdens Instagram-följare har fått ge förslag på vilka ställen som ska testas. ”Vi har fått många tips. Sen är det ju så att alla som tipsar har 'Sveriges bästa grillkiosk'”, säger Niklas Faerden..Bild: Anders Malmberg
Att testa snabbmat är inget nytt för bröderna (som även driver en podcast). På deras Instagram-konto Filmfabriken har de med ojämna mellanrum lagt ut klipp där de testar olika snabbmatshak i Stockholmsområdet.
– När vi började för ett år sedan var det ganska spontant och ogenomtänkt. Men nu blir det något annat, utan att för den skull bli pretentiöst, säger Niklas Faerden.
Orsaken till det stavas Acme. Reklambyrån med säte i Helsingborg har sedan en tid tillbaka haft Filmfabrikens verksamhet på radarn, fattat tycke för deras stil och därför blev projektet Snabbmatsfaerden verklighet.
– Bröderna är lika galna som vi är, säger Marcus Östensson, projektledare på Acme.
Joakim Faerden och Niklas Faerden lastar bilen tillsammans med Acmes Marcus Östensson, Casper Jarmo, Carl Magnus Johansson och Leon Remstedt.Bild: Anders Malmberg
Helsingborgsföretaget bidrar med professionella filmare och ett helhetskoncept som omfattar allt från design av logotype till kameravinklar och musik (som för övrigt görs av en annan helsingborgare, Christian Andersen).
– Vi tycker att bröderna slår an en ton som vi gillar. Det är rått och ärligt. Vi ser något som vi känner kan utvecklas vidare, på längre sikt, säger Marcus Östensson.
– Vi tror att vi kan hjälpa till att lyfta det här till ett högre produktionsvärde. Samtidigt som vi kommer att synas på en stor social plattform. Men framförallt är det ett hysteriskt roligt projekt.
Resan avslutas i Helsingborg den 30 mars och då ska även några snabbmatsställen i stan testas.
– Det ska bli jävligt spännande. Fem snubbar som åker runt och käkar hamburgare från norr till söder är nåt sätt en pojkdröm, säger Joakim Faerden
– Ja, det kan bli allt från ett tidsdokument om Sverige eller mänskligt förfall, tillägger Niklas Faerden.
Snabbmatsfaerden kommer så småningom att kunna ses både på Instagram och Youtube.
Gå till toppen