Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Kör persontåg på sträckan Ängelholm–Åstorp.”

Persontåg behövs för att göra kollektivtrafiken attraktiv på sträckor där bil idag är det enda rimliga alternativet. Det skriver Johan Wifralius, Patrik Jönsson och Michael Rosenberg, Sverigedemokraterna.

Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Genom västra Skåne löper en järnvägssträcka från Ängelholm till Arlöv via bland annat Åstorp, Svalöv och Kävlinge. Trafikverkets namn på sträckan är ”godsstråket genom Skåne”.
I december i fjol började persontåg köras på en del av sträckan, mellan Kävlinge och Arlöv, kallad Lommabanan. Planen är att samma ska ske på delsträckan Åstorp – Teckomatorp, den del som kallas Söderåsbanan, mot slutet av detta år. Då trafikeras samtliga längre elektrifierade järnvägssträckor i Skåne med persontrafik, med ett undantag: Ängelholm-Åstorp.
Familjen Helsingborg (det samarbete som sedan länge sker mellan kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga) prioriterar tåg med persontrafik på sträckan ÄngelholmÅstorp i sina planer för infrastruktur och kollektivtrafik, men i Region Skånes dokument för persontågsstrategi och trafikförsörjning är intresset för sträckan tråkigt nog svalare.
Om Söderåsbanan skulle förlängas till Ängelholm, blir Ängelholm den klart folkrikaste orten på banan. Två skånska kommuncentra, Ängelholm och Åstorp, skulle då förbindas genom en åttaminutersresa med tåg. Nordvästra och nordöstra Skåne skulle länkas samman med persontågstrafik och resandetiden med kollektivtrafik från Båstad och Ängelholm mot Hässleholm och Kristianstad kortas avsevärt.
Med en pågatågsstation i Spannarp, strategiskt belägen mitt emellan Ängelholms och Åstorps centrum, skulle det uppstå en möjlighet att utveckla orten genom att bygga nya bostadsområden och platser för företag att etablera sig, i närheten av stationen. Allt går bra ihop med den populära devisen ”Hela Skåne ska leva”.
Vi hade hellre sett en samsyn mellan de partier som är representerade i Region Skåne än att behöva driva frågan om persontrafik på sträckan Ängelholm-Åstorp partipolitiskt, men vi tvingas konstatera att Sverigedemokraterna är det enda parti som driver frågan i Region Skåne. Övriga partier har hittills motarbetat idén, bland annat genom att avslå den motion vi lade i regionfullmäktige i februari där vi föreslog att tjänstemän i första hand skulle utreda möjligheten att införa persontrafik på spåret mellan Ängelholm och Åstorp. I nordvästra Skåne och inom Familjen Helsingborg finns däremot ett brett politiskt stöd för att införa persontrafik på sträckan.
Vi hoppas att de andra kommunpolitiska företrädarna i nordvästra Skåne kan påverka sina partikamrater i regionen så att också de förespråkar tåg med persontrafik på sträckan Ängelholm–Åstorp. Den behövs för att utveckla nordvästra Skåne och för att göra kollektivtrafiken attraktiv på sträckor där bil idag är det enda rimliga alternativet.
Johan Wifralius (SD), regionråd och ledamot i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
Patrik Jönsson (SD), riksdagsledamot och ledamot i trafikutskottet.
Michael Rosenberg (SD), kommunalråd i Helsingborg.
Gå till toppen