Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Postnord börjar leverera paket fossilfritt i city

Alla paket som levereras av Postnord i centrala Helsingborg ska fraktas med cykel, elfordon eller fordon med förnybara drivmedel.
Staden är bland de första i landet med fossilfria transporter när företaget ställer om.

Utsläpp från transporter är ett akut klimatproblem i Helsingborg.Bild: Björn Lilja
I delar av Malmö och Stockholm har Postnord redan börjat med fossilfria leveranser av paket, brev och pallar. Tillsammans med Uppsala stod Helsingborg näst på tur. Sedan ett par veckor tillbaka körs alla leveranser i centrala Helsingborg ut med fossilfria transporter.
Men det gäller bara i stadens så kallade miljözon, ett utpekat område i city som ställer särskilda utsläppskrav på lastbilar och bussar. I Helsingborg är det ett område som avgränsas av Hälsovägen, Södra Stenbocksgatan, Järnvägsgatan och Drottninggatan.
– Det finns åtta miljözoner i Sverige och det är dem vi fokuserar på i första hand. Det här kräver modernare fordon som klarar av att tanka fossilfritt. Eftersom vi investerar i fordon med en livslängd på 5-10 år har vi fortfarande många fordon som inte klarar av övergången, säger Joakim Persson, projektledare för fossilfri distribution på Postnord.
I Helsingborg finns en miljözon sedan flera år tillbaka med särskilda utsläppskrav för tung trafik. Grafik: Krister Cronqvist/Niklas Sintorn
Postnord har satt upp ett mål att hela företagets fordonsflotta ska vara fossilfri år 2030. Från och med i år kommer man därför bara köpa in fordon där det även är möjligt att köra på förnybart drivmedel.
Men att helt investera i elfordon är inte aktuellt ännu, menar Joakim Persson.
– Där behöver utvecklingen komma lite längre innan vi kan göra det fullt ut.
”Allt eftersom vi får fordon som klarar av att köra fossilfritt så kommer vi rulla ut det här”, säger Joakim Persson, projektledare för fossilfri distribution på Postnord.Bild: Privat
I målet att vara fossilfria 2030 ingår alla företagets underleverantörer. I Helsingborg använder Postnord främst egna bilar men har avtal med ett åkeri som kör inom miljözonen. Enligt Joakim Persson har man ställt krav på dem att de ska tanka med HVO100, förnybar diesel.
Hur säkerställer ni att inga fossila drivmedel används?
– När det gäller vår egen personal tar vi ut statistik på hur vi tankar så det kan vi följa upp mer direkt. Sen gör vi stickprov på entreprenören och har en dialog om vad som gäller.
Gå till toppen