Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

opinionÄngelholm

Aktuella frågor
”Av populistiska skäl tar SD åter upp persontrafik Ängelholm–Åstorp.”

Sverigedemokraterna pratar ofta om sig själva som ett mer realistiskt parti än andra, men när det gäller persontrafik på sträckan Ängelholm-Åstorp är deras hållning långt ifrån realistisk. Det skriver Carina Zachau (M), regionråd och ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Annons

En fungerande kollektivtrafik i hela Skåne är avgörande för att man ska kunna bo och leva i alla delar av regionen.

Sedan Allians för Skåne vann regionvalet 2018 har stora och viktiga beslut fattats om kollektivtrafiken, till exempel har vi infört en trygghetslinje dit man kan ringa om man känner sig otrygg under resor med kollektivtrafiken, och flexibel landsbygdstrafik, ett pilotförsök där personer som inte bor nära en hållplats kan beställa anslutande resa med servicefordon.

Under 2019 åkte människor i Skåne mer kollektivt än någonsin tidigare. Framöver satsar vi på flera områden, inte minst på tillgänglighet och digitalisering. Men det finns också sådant som vi inte har kontroll över, till exempel de spår som tågen kör på. Järnvägen är ett statligt ansvar.

Annons

Johan Wifralius, Patrik Jönsson och Michael Rosenberg, Sverigedemokraterna, vill att det ska gå persontåg mellan Ängelholm och Åstorp på en bana som idag används för godstrafik (Aktuella frågor 26/3). De har rätt i att andra delar av det så kallade godsstråket genom Skåne, som går från Ängelholm till Arlöv via bland annat Åstorp, Svalöv och Kävlinge, trafikeras med såväl godstrafik som persontrafik, men de utelämnar en viktig aspekt.

Annons

På banan mellan Ängelholm och Åstorp finns inga mötesspår och det finns inte heller någon plan att rusta upp eller utveckla banan på ett sätt som gör mötesspår möjliga. Det går således inte att köra en säker och punktlig persontrafik på sträckan Ängelholm – Åstorp.

Johan Wifralius, Patrik Jönsson och Michael Rosenberg föreslår en pågatågsstation i Spannarp. Det är lätt att förstå och sympatisera med, men måste ses i relation till andra mindre orter i Skåne.

Spannarp har idag cirka 150 invånare. Det är för lite för att nå upp i den befolkningsmängd som krävs för att få en basnivå av kollektivtrafik, enligt Region Skånes trafikförsörjningsprogram. Dessutom skulle stopp som inte leder till ett ökat resande göra tågtrafiken för långsam.

De minsta orter i Skåne som har tågtrafik är Ballingslöv med 357 invånare, Killeberg med 640 invånare och Lunnarp med 336 invånare.

Allt detta vet Johan Wifralius, Patrik Jönsson och Michael Rosenberg, men av populistiska skäl tar de ändå åter upp frågan. Vi har debatterat möjligheten till persontrafik på sträckan Ängelholm –Åstorp i regionfullmäktige och jag antar att de har läst underlaget till svaret på den motion de lade i ärendet.

Annons

Det stämmer inte att motionen avslogs, som de tre sverigedemokraterna påstår. Regionfullmäktige beslutade att anse motionen besvarad utifrån att förslagen inte är möjliga att genomföra.

Annons

Sverigedemokraterna hävdar att de är det enda parti som driver frågan om persontrafik mellan Ängelholm och Åstorp. De påstår också att övriga partier har motarbetat idén. Det är häpnadsväckande. De vet att det inte går att ha persontrafik på sträckan eftersom det inte finns mötesspår på den. Det betyder inte att alla andra partier är motståndare till idén.

Sverigedemokraterna pratar ofta om sig själva som ett mer realistiskt parti än andra, men i denna fråga är deras hållning långt ifrån realistisk.

Carina Zachau (M), regionråd och ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy